طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

عرق آلوئه‌ورا، دوست سلامت شما



تقریبا همه‌ی ما گیاه آلوئه‌ورا را می‌شناسیم و با خواص درمانی آن آشنایی داریم، اما عرق و شربت این گیاه خیلی شناخته شده نیست و بسیاری از افراد از فواید متنوع آن بی‌خبرند. عرق آلوئه‌ورا که از گیاه علفی آن تهیه می‌شود، منبع غنی انواع ویتامین‌ها (به جز ویتامین D) و مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان است. توصیه می‌کنیم از مصرف آن غافل نشوید!

گیاه‌شناسی

آلوئه‌ورا در لغت به معنای ماده‌‌ی تلخی است که درخشندگی دارد و از کلمه‌ی عربی آلوئه گرفته شده است. در زبان فارسی به نام آن صبر زرد می‌گویند و در کشورهای دیگر «گیاه جاودانگی» و «گیاه ملکه» نامیده می‌شود.

این گیاه علفی و چند ساله، برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز دارد که دارای تیغ در حاشیه هستند و گل‌های آن‌ به شکل خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه‌ی گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

آلوئه‌ورا خاص مناطق آفریقایی و معروف به زنبق بیابانی یا صحرایی است. نخستین بار مصری‌ها گیاه آلوئه‌ورا را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار بردند، سپس یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌های مختلف از این گیاه دارویی استفاده ‌کردند.

طبیعت

عرق آلوئه‌ورا از نظر طب قدیم، طبیعتی گرم و خشک دارد.

خواص دارویی

– عرق آلوئه‌ورا زخم‌های گوارشی و التهاب روده را التیام می‌بخشد.

– باعث شفافیت و روشنی پوست می‌شود.

– قند و فشار خون را کاهش می‌دهد.

– به بهبود کارکرد مفاصل کمک می‌کند.

– ترمیم‌کننده‌ی زخم‌های پوستی، ضد جوش و ضدلک است.

– در تنظیم فشارخون نقش موثری دارد.

– مصرف این عرق گیاهی، کمر درد را تسکین می‌دهد.

– عرق آلوئه‌ورا خاصیت آرام بخشی دارد.

– تاول‌های دهانی را از بین می‌برد.

– از پیری پوست جلوگیری می‌کند و باعث افزایش مقاومت بدن می‌شود.

– مواد زائد بدن را می‌شوید و سموم آن را از بین می‌برد.

– میزان باکتری‌هایی که سبب تخمیر می‌شوند را کاهش می‌دهد.

– به بهبود عملکرد و تنظیم دستگاه گوارش کمک می‌کند.

– انرژی بدن را افزایش می‌دهد و موجب احساس تندرستی می‌شود.

– کمک می‌کند تا وزن بدن متعادل شود.

– باعث حرکت موجی روده شده و جذب پروتئین را افزایش می‌دهد.

عرق آلوئه‌ورا در ترکیب با برخی از عرقیات گیاهی نیز قدرت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. در این جا به خواص درمانی ترکیب آن با دیگر عرقیات گیاهی اشاره می‌کنیم.

عرق آلوئه‌ورا و بهار نارنج

اگر بی‌خوابی دارید یا خواب‌تان آشفته است، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب عرق آلوئه‌ورا و عرق بهار نارنج استفاده کنید، زیرا باعث تقویت اعصاب می‌شود و تشنج را از بین می‌برد. همچنین در درمان سکسکه موثر و اشتهاآور است و افسردگی و اختلالات عصبی را رفع می‌کند.

عرق آلوئه‌ورا و عرق بیدمشک

عرق بید مشک پرخاصیت است و در ترکیب با عرق آلوئه‌ورا بسیار موثر عمل می‌کند. ترکیب این دو عرق گیاهی، یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده‌ی اعصاب و قلب و خواب آور است.

عرق آلوئه‌ورا و عرق کاسنی

ترکیب عرق آلوئه‌ورا همراه با عرق کاسنی، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و باعث تصفیه‌ی خون می‌شود. هم چنین تب‌بر، سنگ شکن کلیه و بازکننده‌ی عروق قلبی و رفع انسداد عروق است.

عرق آلوئه‌ورا و عرق خارشتر

ترکیب دو عرق گیاهی آلوئه‌ورا و خارشتر، ادرارآور، اشتهاآور، سنگ‌شکن کلیه و سنگ مثانه، مسکن طبیعی میگرن، برطرف کننده‌ی تپش قلب و ضدعفونی کننده‌ی مجاری ادراری است.

عرق آلوئه‌ورا و عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس بسیار نافع است و در ترکیب با عرق آلوئه‌ورا، استرس را کاهش می‌دهد، ضعف بدن را از بین می‌برد، تب را پایین می‌آورد و در درمان بیماری‌های عصبی نقش دارد.

عرق آلوئه‌ورا و گلاب

گلاب از دیرباز نقش مهمی در طب سنتی ایران داشته و ترکیب آن با دیگر گیاهان دارویی موثر بوده است. ترکیب عرق آلوئه‌ورا و گلاب، ضد افسردگی و آرامبخش است، سردرد را درمان می‌کند، به لثه‌ها استحکام می‌بخشد، باعث کنترل فشارخون و عدم ابتلا به آرتروز می‌شود، قلب و اعصاب را تقویت و از اسپاسم ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند.

عرق آلوئه‌ورا و عرق شاهتره

مخلوط کردن عرق آلوئه‌ورا با عرق شاهتره، تصفيه‌كننده‌ی خون، صفرابر، اشتهاآور، تقويت‌كننده‌ي قب، كليه و كبد، ضديرقان، رفع‌کننده خارش بدن، ضد اسكوربورت (كمبود ويتامين C در بدن)، كاهش فشار و كلسترول خون و تب‌بر است.

عرق آلوئه‌ورا و عرق نسترن

ترکیب عرق آلوئه‌ورا با نسترن موجب تنظیم کالری بدن، کاهش وزن، کاهش استرس و افسردگی، تقويت قلب، معده، کبد و اعصاب می‌شود.

شربت آلوئه‌ورا، خوش طعم و گوارا

از شیره‌ی گیاه آلوئه‌ورا می‌توان شربتی خوش طعم و مغذی تهیه کرد. به این منظور، ژل شفاف یا عصاره‌ی درون گیاه آلوئه‌ورا را جدا کنید و همراه یک عدد لیموترش تازه، پنج قاشق غذاخوری عسل و چهار لیوان آب درون مخلوط کن بریزید و بـه مدت دو دقیـقه هم بزنید تا مخلوط یک‌دست شود. سپس چند تکه یخ به شربت آماده شده اضافه کرده یا آن را به مدت دو ساعت در یخچال قراردهید تا کاملا خنک شود و سپس میل کنید.

مضرات

– عرق آلوئه‌ورا ممکن است سبب واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی) شود.

– مصرف بیش از اندازه‌ی عرق این گیاه می‌تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده‌ای شدید شود.

– زنان شیرده یا باردار نباید از این ماده استفاده کنند، زیرا ممکن است سبب انقباض‌های رحمی شده و سقط جنین را تحریک کند.

– مصرف طولانی مدت این ماده، سبب وابستگی به آن می‌شود و تعادل الکترولیتی بدن را مختل می‌کند.

– مصرف طولانی و مزمن شیره‌ی آلوئه‌ورا می‌تواند سبب کمبود پتاسیم شود.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0