طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

معجزه‌های روغن کرچک


شاید شنیدن نام روغن کرچک به دلیل طعم ناخوشایند و بوی نامطبوع آن و به عنوان ملین و مسهلی که قبل از انجام رادیوگرافی یا آمادگی شکمی، قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خیلی برای شما دوست داشتنی نباشد اما این روغن گیاهی، معجزه‌های درمانی بسیاری دارد. این روغن گرفته شده از میوه‌ی گیاه کرچک، غنی از اسید رسینولییک است که اثرات درمانی قدرتمندی دارد. روغن کرچک از دانه‌های کرچک گرفته و در سراسر دنیا به طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود.

استفاده از روغن کرچک یکی از رازهای سلامت طبیعی، ساده، کم هزینه و موثر در درمان بسیاری از مشکلات بدن است. از آن جا که این روغن بوی نامطبوعی دارد، انواع خوش طعم و کپسول آن نیز در داروخانه ها موجود است.

خواص درمانی

یکی از بهترین ها برای از بین بردن موخوره

روغن کرچک با دارا بودن حالت ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی قوی، یکی از بهترین‌ها در درمان موهایی است که دچار موخوره شده و در حال از بین رفتن هستند. برای این منظور به دو روش می‌توان از این روغن بهره برد:

‌۱٫ موها را به صورت دسته‌های ۳۰ تا ۵۰ عددی در دست گرفته و با فرو‌ بردن سر موها در روغن کرچک، آن‌ها را به روغن آغشته کنید‌.

یک شب در میان تمام موها را به روغن آغشته کرده و صبح روز بعد با شامپو یا صابونی که PH اسیدی ندارد، شست‌وشو دهید.
تقویت و رشد مو

این روغن بی‌شک برای افرادی که موهای خشک یا معمولی دارند، قابل استفاده است و خواص درمانی بی‌نظیری در این رابطه دارد. کافی است سه ساعت قبل از استحمام، موهای‌تان را با روغن چرب کرده و سپس شست‌وشو دهید.

چین و چروک پوست

در گذشته این روغن در نبود انواع کرم‌های شیمیایی نقش مهمی در درمان چین و چروک پوست‌های خشک داشت و همچنان در صنایع آرایشی نقش مهمی بر عهده دارد.

ملین و ضد یبوست

در طب قدیم و جدید خاصیت سم زدایی و ضد یبوست قوی این روغن مورد توجه قرار داشته و دارد. در انجام رادیوگرافی، تهیه‌ی تصویر از مفاصل و خالی کردن معده و روده‌ از بیمار درخواست می‌شود قبل از عکس‌برداری از روغن کرچک استفاده کنند، همچنین با بوی نا‌مطبوعی که دارد باعث استفراغ و خروج سریع سم یا مواد زاید مصرف شده از بدن بیمار می‌شود. روغن کرچک در دستگاه گوارش، جذب بسیار کمی دارد و بخش عمده‌ی آن در روده باقی می‌ماند و با اثر تحریکی روی عضلات لوله‌ی گوارش و جمع شدن آب در فضای داخلی روده، باعث تشکیل مدفوع آبکی شده و اجابت مزاج را تسهیل می‌کند.

‌از بین برنده‌ی خشکی و ترک دست و پا

این روغن با دارا بودن وزن مولکولی کم به سرعت جذب پوست شده، باعث حفظ رطوبت آن می‌شود و با مواد غذایی که همراه دارد، پوست را تغذیه می‌کند.‌ شب‌ها ابتدا دست و پاها را با استفاده از صابون گلیسرینه شست‌وشو دهید تا پوست تمیز و مرطوب شود، سپس با روغن کرچک دست‌ و پا‌ها را چرب کرده و بپوشانید.

مسکن درد مفاصل

به منظور تسکین درد مفاصل می‌توان روغن کرچک را هم به تنهایی و هم به صورت ترکیب با روغن نارگیل و سیاه دانه استفاده کرد که تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و همچنین درمان درد خواهد داشت. برای این منظور ابتدا محل مورد نظر را با استفاده از آب گرم و صابون شست‌وشو دهید و پس از خشک کردن، محل را با روغن یا ترکیب روغنی مورد نظر چرب کرده و گرم نگه‌دارید. هنگامی که این روغن به طور مرتب به مفاصل دردناک زده شود، برای کمک به روان کردن مفاصل، کاهش درد و افزایش گردش خون بسیار مفید است. برای بهتر و‌ بیشتر شدن افزایش گردش خون‌، می‌توان فلفل و پودر زردچوبه را به روغن کرچک اضافه کرده و یک پماد گرم‌کننده و تحریک‌کننده آماده کرد. این پماد را روی نواحی سفت و دردناک قرار و ماساژ دهید. (اجازه دهید این پماد از شب تا صبح روی ناحیه‌ی دردناک باقی بماند.)

درمان کک مک

برای روشن‌تر کردن کک و مک، یک کف دست روغن کرچک را به صورت روزانه به پوست خود بمالید. این روغن ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بعضی افراد شود. در صورتی که متوجه خارش یا تورم در پوست خود شدید، فورا با استفاده از پاک کننده‌ی بدون چربی، آن را از پوست خود پاک کنید و در صورت تداوم مشکل با پزشک تماس بگیرید.

دانستنی‌های مفید

روغن کرچک خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچ دارد و روی غده‌ی تیموس و بافت‌های لنفاوی تاثیر گذاشته و باعث کاهش تورم غدد لنفی می‌شود.

عده‌ای معتقدند این روغن به علت خاصیت ضدعفونی‌کنندگی در درمان زخم‌های پوستی و از بین بردن قارچ‌های دور ناخن مفید است.

اگر این روغن را در فصل سرما پس از دوش گرفتن به پوست بدن بمالید، علاوه بر جلوگیری از خشکی پوست، از ایجاد لکه‌های سفید روی بدن جلوگیری می‌کند.

اگر روزی دو بار هر بار پانزده دقیقه روغن کرچک را به زگیل بمالید، بعد از مدتی از بین می‌رود.

مصرف موضعی روغن کرچک در درمان بیماری‌های رماتیسمی، آرتروز، نقرس و ناراحتی‌های مفصلی مفید است.

افرادی که مژه‌ و ابروهای خیلی نازک دارند، برای پرکردن آن می‌توانند قبل از خواب از این روغن استفاده کنند.

سال‌هاست که روغن کرچک به عنوان کرم صورت برای کاهش خطر ابتلا به حلقه‌های تیره زیر چشم و درمان چین و چروک استفاده می‌شود. به طور معمول به منظور مرطوب‌کردن و درخشش، آن را به بام‌های طبیعی لب افزوده‌ و به منظور تقویت رشد مژه‌ها را به ریمل‌های طبیعی اضافه می‌کنند.

روغن کرچک توانایی گرم کردن بدن را دارد که این امر می‌تواند موجب کاهش رکود بیش از حد مایعات بدن و مایعات لنفاوی شود. این رکود می‌تواند در بافت‌های بدن انسداد ایجاد کند، که منجر به احتباس آب و افزایش وزن می‌شود. در طب آیورودا رایج است مخلوطی از روغن کرچک و پودر زردچوبه را به توده‌ها و برآمدگی‌های لنفاوی زیر پوست می‌زنند تا آن‌ها را حل کنند.

این روغن برای ماساژ بدن افرادی که بدن‌شان بیش از اندازه مایعات را در خود نگه می‌دارد، بسیار مفید است. افرادی که بدن‌شان به تحریک گرمایی و تقویت نیاز دارد نیز از ماساژ با این روغن سود می‌برند. مزایای گرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی این روغن برای افراد پوست خشک دارند، مناسب است.

عوارض جانبی

از عوارض جانبی روغن کرچک اسهال و درد شکم است.

دانه‌های گیاه کرچک ۲/۸ تا ۳ درصد مواد سمی دارد که خوردن ۲/۵ تا ۲۰ دانه‌ی آن ممکن است باعث مرگ انسان شود.

مصرف دانه‌ی خام کرچک که بومی مناطق گرم هند است، می‌تواند بیماری‌زا باشد.

مصرف خوراکی روغن کرچک به افرادی که دچار مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های روده‌ای هستند، توصیه نمی‌شود.

روغن کرچک در بیماری‌های التهابی حاد روده، انسداد روده، آپاندیس و دردهای شکمی با منشا ناشناخته نباید مصرف شود. همچنین مصرف آن در دوران بارداری، شیردهی و در اطفال زیر دوازده سال نیز توصیه نمی‌شود.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0