طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

گل نرگس، طبیب بیماری‌ها



گیاه‌شناسی

گل نرگس،گیاهی دایمی و پیازدار به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر است که پیازهای آن درشت و ورقه‌های فلسی یا مطبق دارد. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت‌تر شود. گل‌های نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند.

برگ‌های این گیاه از ریشه به شکل صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. نرگس در ارتفاعات و باغ‌های منطقه‌هاي رويشي خزري و جنوب كشور ديده مي‌شود. البته استان فارس به خصوص شهرستان کازرون مقام اول را در تولید گل‌های نرگس دارد.

انواع نرگس

گل نرگس دو نوع است. گل نرگس واقعی و نرگس دروغین. نرگس دروغین، بدون بوست و نرگس کازرون از نوع طبیعی، بسیار معطر و مقاوم در مقابل سرما و از بهترین نوع آن، نرگس شهلا است. استان فارس به خصوص شهرستان کازرون پر از گل‌های نرگس و نرگس‌زارهای متعدد است. گل‌های نرگس بالاده فارس واقع در شهرستان کازرون از طراوت و مرغوبیت خاصی برخوردار است که گونه‌های متعددی همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی را شامل می‌شود که از میان آن‌ها نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه مشهور است.

خواص درمانی گل نرگس

گل نرگس از جمله گل‌هایی است که علاوه بر طراوت و زیبایی خاص خود، در درمان برخی از بیماری‌ها نقش موثری دارد و می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. خواص درمانی نرگس عبارتند از :

درمان زخم‌های عفونی

– گل نرگس به دلیل خاصیت جاذب خود در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار کاربرد دارد. برای بهبود چنین زخمی می‌توانید محل زخم را با مخلوط روغن گل نرگس، پیاز و عسل آغشته کنید. این مخلوط باعث بیرون کشیدن چرک و عفونت و درمان زخم‌های عمیق می‌شود. ریشه‌ی گل نرگس نیز جذب كننده و شست‌وشو دهنده است.

درمان ورم و جوش

از ترکیب بيخ نرگس، عسل و گاودانه می‌توان معجونی درست کرد که دمل‌هاي نارس و سخت را مي‌تركاند. همچنین ضماد بيخ نرگس ورم عصب را فرو می‌نشاند.

مفید برای افسردگی

گل حتی اگر یک شاخه باشد، در تغییر روحیه و ایجاد انرژی مثبت بسیار تاثیر دارد و می‌تواند کلیدی برای درمان افسردگی باشد. گل نرگس از جمله گل‌هایی است که چنین ویژگی دارد.

براساس پژوهش‌ها گل‌های نرگس می‌توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می‌دارد، عبور کنند. این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، زیرا در برگیرنده پروتیین‌هایی است که به محض ورود دارو آن را پس می‌زند، اما گل نرگس علاوه بر این‌که خود عطری خوش بو و انرژی دهنده دارد، می‌تواند در رساندن دارو به مغز کمک کند.

رشد موها

کسانی که می‌خواهند موهای شان سریع رشد کرده و بلند شود، ۵ تا۱۰ گرم گل یا ساقه‌ی نرگس را دریک چهارم لیتر آب جوشانده همچنین می‌توانید بر سر بمالند. یک تا دو گرم پودر گل نرگس را در آب جوش ریخته و بر سر بمالید تا به تسریع موهای سر کمک کند.

موثر بر زیبایی پوست

نرگس و به خصوص ریشه ی آن اگر همراه سركه باشد، لكه‌هاي سياه و بهك را مي‌زدايد. ضماد پیاز گل نرگس با سرکه پاک کننده‌ی کک و مک است.

آسیب عضلات

افرادی که دچار دررفتگی مکرر اعضای بدن مثل شانه، کتف، دست و پا می‌شوند، اگر محل در رفته را چندین بار با مخلوط پیاز گل نرگس، عسل و کمی سرکه ماساژ دهند؛ بهبود می‌یابند.

آنچه باید بدانید:

– بوییدن گل نرگس سردرد را تسكین مى‌دهد.

– بوییدن گل نرگس از ابتلا به زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.

– استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل سبب بهبود درمان مزمن اعصاب می‌شود.

– ماساز روغن گل نرگس روی معده و مثانه باعث بهبود مشکل مثانه می‌شود. همچنین از این مخلوط می‌توان برای درمان و کاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شکستگی اعضای بدن استفاده کرد.

– در مادران شیردهی که با مشکل سفت شدن شیر مواجه هستند؛ استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل و ماساژ آن روی سینه‌ها سبب روان شدن شیر می‌شود.

– بوییدن یا ضماد کردن گل نرگس در درمان بیماری شب‌کوری مؤثر است.

– خوردن شش گرم از گل نرگس با عسل، انواع کرم معده را از بین می‌برد.

– جوشانده چهار تا هشت گرم گل نرگس خشک در یک لیتر آب برای معالجه آسم توصیه می‌شود.

– بيماران مبتلا به آلزايمر گل نرگس بو کنند زیرا در روند درمان موثر است.

احتیاط

عطر نرگس گرم است بنابراین افراد گرم مزاج در بوییدن این گل زیاده‌روی نکنند زیرا سبب بروز سر درد در آن‌ها خواهد شد.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0