طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آب آناناس، نوشیدنی شفابخش

دسته بندی :آناناس, خواص خوراکی ها و نوشیدنی ها 25 مرداد 1401 121


تاریخچه

آناناس میوه‌ی بومی ناحیه‌ی گرمسیری آمریکای مرکزی است که خاستگاه آن جنوب برزیل و پاراگوئه است و میوه‌ای چندگانه محسوب می‌شود. آب و گوشت میوه‎ی آناناس را به مقدار زیاد کنسرو می‌کنند، همچنین در جزایر فیلیپین از برگ‌های خاردار آن رشته‌هایی به دست می‌آید که با آن پارچه می‌بافند.

گیاه شناسی

آناناس گیاهی علفی و چند ساله است که یک گل آذین و میوه‌ی انتهایی دارد. ریشه‌های آن سطحی، محدود و نابه‌جا بوده و به شکل افقی تا ۶۰ سانتی‌متر و عمق یک متر گسترش دارند.

آناناس مثل موز ساقه‌ی کاذب دارد که از به هم پیوستن دم‌برگ‌ها به جود می‌آید. برگ‌ها از ساقه بزرگ‌ترند و رنگ آن‌ها معمولا در قسمت فوقانی، قرمز ابلق و در سطح زیرین، خاکستری نقره‌ای است. تعداد برگ‌ها به ۶۰ تا ۸۰ عدد می‌رسد. برگ‌ها نوک تیز و پهن کمی فرو رفته بوده و آب را به سطح پایین و ریشه‌ها هدایت می‌کنند. حاشیه‌ی برگ‌ها در برخی گونه‌ها مقداری خار دارد. گل‌ها دارای شهد هستند. هر میوه‌ی مرکب از چند گل جدا از هم تشکیل شده که روی یک گل آذین متراکم قرار دارند. میوه‌ی رسیده شبیه میوه‌ی کاج بوده ولی ابعاد آن فرق می‌کند. به‌طور متوسط عریض‌ترین قسمت در ته میوه است. وزن میوه حدودا میانگین ۲/۲ کیلوگرم است.

ترکیبات شیمیایی

میوه‌ی رسیده‌ی آناناس حاوی ویتامین‌های A، C، گروه B، کلسیم، فسفر، آهن، اسید سیتریک، اسید مالیک و آنزیم پروتئولیتیک به نام بروملین یا بروملائین است که اولین مرتبه در سال ۱۹۸۱ از آن استخراج شده و در پایین ساقه‌ی آن فراوان است.

طبیعت

طبیعت این میوه گرم است.

ضد سرفه‌ی طبیعی

سرفه دلایل مختلفی از جمله عفونت تنفسی مانند برونشیت، ذات ‌الریه، واکنش به حساسیت، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و مصرف داروهایی مانند داروهای فشارخون دارد که اگر طولانی مدت و مزمن شود، بسیار آزار دهنده است.  اگر می‌خواهید از شر سرفه‌ها خلاص شوید، آب آناناس بنوشید که یک ضد سرفه‌ی طبیعی محسوب می‌شود. به این منظور باید شربتی تهیه کنید که مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل بوده و نوشیدن آن در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو موثر است. بروملین نوعی آنزیم با خاصیت آنتی ‌اکسیدان و ضد التهاب است که آزردگی گلو را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی مدر

افزایش ادرار باعث دفع بیشتر سموم بدن می‌‌شود و به کاهش فشارخون و جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌‌کند. مصرف آب آناناس باعث افزایش ادرار می‌‌شود. همچنین فیبرهای ریزی دارد که هضم غذا را راحت ‌تر کرده و چربی‌‌های چسبیده به دیواره‌ی رگ‌‌ها را کاهش می‌‌دهد. آب آناناس مقدار زیادی پتاسیم دارد که به حفظ تعادل الکترولیتی کمک کرده و  دردهای عضلانی را درمان می‌کند.

آنتی ‌اکسیدان قوی ‌

رادیکال‌های آزاد عناصری هستند که با حمله به سلول‌‌های بدن شما باعث تخریب بیرونی آن‌‌ها یا حتی تخریب DNA داخل سلول‌ها می‌‌شود و همین علت اصلی بسیاری از سرطان‌هاست. برای از بین بردن رادیکال‌‌های آزاد باید آنتی اکسیدان‌ها فعال باشند. آب آناناس سرشار از آنتی‌ اکسیدان است و با مصرف آن در واقع بدن خود را در برابر برخی از انواع سرطان و پیری زودرس حفاظت کرده‌اید.

هضم بهتر غذا

آنزیم بروملین موجود در آب آناناس به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمک می‌‌کند و باعث  بهبود سیستم گوارش و هضم غذا می‌شود. برخی پروتئین‌‌های موجود در گوشت قرمز، دیر تجزیه شده و در فرآیند هضم غذا مشکلاتی ایجاد می‌کنند. مصرف آب آناناس روند تجزیه‌ی پروتئین را تسریع می‌‌کند. اگر کمی زردچوبه به آب آناناس اضافه کنید، کمک زیادی به هضم غذا می‌کند.

مرهم زخم‌ها

برخی معتقدند آب آناناس برای بهبود زخم‌های جراحی مفید است و برای همین وقتی به عیادت بیمار می‌روند، کمپوت آناناس می‌برند. برخی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که آنزیم‌های موجود در آب آناناس به بهبود سریع زخم و کبودی‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید فورا و سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید مستقیما آب آن را روی کبودی بمالید.

ضد التهاب موثر

آب آناناس مقدار زیادی بروملین دارد که آن را به یک آنزیم ضد التهاب تبدیل کرده است. این آنزیم عکس‌‌العمل سیستم ایمنی را کاهش داده، در نتیجه از میزان التهابات می‌کاهد و برای مقابله با آسیب ‌دیدگی‌ها و ورم مفاصل بسیار مفید است.

اگر شما مبتلا به بیماری ورم مفاصل هستید، آب آناناس را در برنامه‌ی غذایی هفتگی خود قرار دهید. همچنین در تنظیم قند خون هنگام شوک‌های ناگهانی موثر است و هیچ گونه عوارض جانبی نیز ندارد.

سرشار از مغذی‌ها

آب آناناس رنگ نارنجی مایل به زرد و ویتامین C فراوانی دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌‌ها و عفونت‌‌ها موثر است. آناناس از لحاظ وجود ویتامین B1و املاح معدنی بسیار غنی است. این نوع ویتامین در تبدیل قند به انرژی نقش دارد. در نتیجه مصرف آن به شما کمک می‌‌کند در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید. همچنین میزان منیزیم و کلسیم (مفید برای استخوان‌ها) که هر یک نقشی حیاتی در بدن ما ایفا می‌‌کنند، در آب آناناس زیاد است.

انرژی‌زای خوشمزه

آب آناناس نوشیدنی ورزشی بسیار خوبی است و یک انرژی‌زای مقوی محسوب می‌شود. همچنین به دلیل داشتن مقدار زیادی پتاسیم به حفظ تعادل الکترولیتی کمک می‌کند.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0