طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

خواص درمانی کیوی


ارزش غذایی کیوی:
کیوی‌ سرشار از ویتامینC می‌باشد. ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است.
همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است.
کیوی همچنین دارای ویتامین A، ای ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳ فولیک اسید و سایر ویتامین‌های گروه ب است.
کیوی‌ از میوه‌های بسیار کم‌کالری است. در ۱۰۰گرم کیوی ۶۱ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری هم ردیف زردآلو و نارنگی است.
در ۱۰۰ گرم کیوی ۳۳۱ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶ میلی‌گرم کلسیم و۴۰ میلی‌گرم وجود دارد.
مقدار پتاسیم آن از موز کمتر است، اما در مقابل از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است همچنین دارای مس، آهن و فسفر است.
همچنین دارای کلسیم و آهن می‌باشد.
فواید درمانی کیوی
منبع غنی ویتامین ث و آنتی اکسیدان:
کیوی‌ یکی از منابع غنی ویتامین C است و می‌دانید که خوردن مواد غذایی غنی از این ویتامین، ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
مطالعات نشان داده‌اند که هر یک عدد کیوی متوسط، ۵۷ میلی‌گرم ویتامین C است. به این دلیل متخصصان تغذیه، این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی می‌کنند.
ویتامین C فراوان موجود در کیوی در کنار سایر املاح آن، باعث شده که کیوی را به عنوان یکی از میوه‌های بسیار مغذی و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های سودمند برای بدن بشناسیم.
بررسی‌ها نشان داده اند افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود از انواع آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی ، سکته قلبی و انواع سرطان‌ها دچار می‌شوند و سیستم ایمنی بدن‌شان هنگام مقابله با استرس‌، قوی‌تر عمل خواهد کرد.
ویتامین ث موجود در کیوی موجب تقویت سیستم حفاظتی بدن می‌شود.
سیگاری‌ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارند، زیرا مواد سمی‌مخصوصاً رادیکالهای آزاد موجود در دود سیگار ویتامین‌ها را از بین می‌برد. بنابراین سیگاری‌ها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می‌شود.
متخصصان غذایی بر این عقیده‌اند که برای پیش‌گیری از تب، ناراحتی‌های معده، بی‌حالی؛ خستگی، سرفه‌های شدید و زکام که در وجود باکتری‌ها بروز می‌کند، مصرف ۱۵۰ میلی گرم ویتامین C که در میوه کیوی یافت می‌شود؛ بهترین راه است.
کیوی، میوه‌ای ضد سرطان
کیوی‌ به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نقش دارد.
 کیوی‌ سیستم حفاظتی بدن را نیز تقویت و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.
کیوی‌ با داشتن ویتامینC و اسید قهوه، دو ماده اساسی ضد سرطان در اختیار می‌گذارد.
کیوی‌ به واسطه دارا بودن مقادیر بالای فیبر عمل دفع ترکیبات سمی‌ روده بزرگ را تسریع کرده و احتمال بروز سرطان روده را به حداقل می‌رساند.
فواید کیوی‌ در  کلسترول و فشار خون بالا و مشکلات قلبی
علاوه بر ویتامین C، کیوی منبع مناسب فیبر غذایی نیز است، طوری که در هر یک عدد آن، ۲/۵ گرم فیبر وجود دارد.
بررسی‌ها نشان داده‌اند، رژیم‌هایی که فیبر غذایی بالایی دارند، نمی‌گذارند سطح کلسترول خون به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و حملات قلبی کم می‌شود.
کیوی‌ مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می‌کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کند.
خوردن این میوه برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا چربی خونشان بالاست، توصیه می‌شود.
کیوی‌ منبع خوبی برای پتاسیم و کلسیم است. پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود.
مفید برای آسم
جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷تا۵ عدد از این میوه مصرف می‌کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می‌کنند.
در مطالعه‌ای روی ۱۸۷۳۷ کودک ساکن مرکز و جنوب ایتالیا مشاهده شد، کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ عددکیوی می‌خوردند، دارای مشکلات تنفسی کمتری نسبت به کودکانی بودند که فقط یک عدد از این میوه را می‌خوردند. آنها کمتر به سرفه خصوصا سرفه‌های شبانه و مزمن دچار می‌شدند.
مفید برای بینایی:
کیوی‌ با داشتن پیش‌سازهای ویتامین آ همچنین ویتامین ای و ث موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شود.
فواید کیوی‌ در رفع یبوست و سلامت دستگاه گوارش:
 کیوی‌ منبع مناسب فیبر غذایی نیز است، طوری که در هر یک عدد آن، ۲/۵ گرم فیبر وجود دارد.
از مهم‌ترین خواص کیوی می‌توان به خاصیت ضد یبوست بودن آن به دلیل فیبر فراوانی که دارد اشاره کرد.
کیوی ادرارآور است.
متأسفانه آنزیمهای کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می‌رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد، مقداری خنثی می‌شود و آنزیمهای کیوی می‌توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می‌کند.
دانه‌های کیوی به دلیل فیبر بسیار بالایی که دارند برای افرادی که دچار یبوست هستند نقش ملین دارد و استفاده از آن قبل از خواب می‌تواند به حرکات دودی دستگاه گوارش کمک کند.
اگر کیوی بعد از غذا مصرف شود می‌تواند به هضم غذا کمک کند.
استحکام لثه و کاهش اسید اوریک و تری‌گلیسیرید از دیگر اثرات مصرف کیوی است.
کیوی میوه‌ای ضد استرس:
استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می‌گذارد. هرکس می‌خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد.
 عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح، ظهر، بعدازظهر و عصر. چون بدن انسان نمی‌تواند ویتامین C را ذخیره کند.
۳ گرم فیبـر دارد که کلستـرول را کاهش داده از سرطان جلوگیـری می‌کند و به کنترل انسولین کمک می‌نماید.
در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود، ویتامین C بیشتری دارد.
حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است( ویتامینAوE ) که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می‌باشد.
حاوی فیتوناتریفت‌هایی از جمله کاروتنوئید و فلاوونوئید است که تحقیقات نشان داده که DNA را از آسیبهای مربوط به اکسیژن محافظت می‌کند.
 حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ میلی گرم ).
 حاوی مقادیر زیادی فولات است که بدن را در مقابل بیماریهای قلبی، سرطان و غیره محافظت می‌کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است.
فواید کیوی در رفع بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب:
اگر شب‌ها در رختخوابتان غلت می‌زنید و به سختی به خواب می‌روید یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید.

باید بدانید که نتیجه‌ی بررسی‌های محققان تایوانی نشان می‌دهد که خوردن کیوی آن هم شب‌ها چند تأثیر خوب روی خوابتان می‌گذارد:

بیداری‌های نابهنگام در طول خواب را کاهش می‌دهد.
کیفیت خواب را بالا می‌برد به طوری که صبح سرحال از خواب بیدار می‌شوید.
مدت خواب را افزایش می‌دهد.
و شب‌ها احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.
فواید مصرف کیوی‌ در بارداری:
کیوی‌ از بهترین میوه‌هایی است که مصرف آن را می‌توان به خانم‌های باردار توصیه کرد.
در صورتی که در گروه افرادی که به این میوه خوش آب و رنگ حساسیت‌ دارند، نیستید می‌توانید مصرف آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
کیوی‌ سرشار از ویتامین‌ c، فیبر، آهن و کلسیم است و می‌تواند منبع خوبی برای تامین نیازهای غذایی زنان باردار و جنین آن‌ها باشد.
بنابراین مصرف این میوه در دوران بارداری می‌تواند به بهبود روند خون‌سازی در زنان باردار کمک کند و میزان کم‌خونی را در این دوران کاهش دهد.
 از سوی دیگر وجود منیزیم موجود در کیوی باعث می‌شود جذب کلسیم در بدن مادر افزایش یابد چرا که میزان جذب کلسیم در بدن انسان با وجود منیزیم بیشتر و بیشتر می‌شود و این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی در اسکلت‌بندی و افزایش مقاومت استخوان‌ها، دندان‌ها و بدن کودک داشته باشد
مصرف کیوی‌ در دیابت و کاهش وزن:
کیوی‌ به علت خواص بالا و میزان کم قند در آن بهترین میوه زمستانی توصیه شده برای افراد دارای اضافه وزن و دیابتی‌ها به شمار می‌آید.
قند موجود در کیوی که از مقدار کمی ‌فروکتوز و گلوکز تشکیل شده به آرامی‌ در بدن متابولیز می‌شود؛ بنابراین برای افراد دارای اضافه وزن و دیابتی نیز مفید است.
کیوی‌ از جمله میوه‌هایی است که انرژی کمی ‌دارد؛ به طوری که در ۲۰۰ گرم از آن تنها ۱۰۰ کیلو کالری انرژی یافت می‌شود و به علت کالری پایین افرادی که تصمیم به کاهش وزن خود دارند می‌توانند این میوه را مصرف کنند.
انواع ماسک‌های کیوی سازگار با هر پوستی
منبع:
مجله اینترنتی هفت گنج

برگرفته از سایت مفید طب

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0