طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

معجزه‌ای به نام «بوقناق»

بوقناق گیاهی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، اما باید بدانید در درمان برخی بیماری‌ها به خصوص دیابت بسیار مفید است. این گیاه به درمان بیماری قند، آکنه و … کمک می‌کند. اگر شما یا یکی از اطرافیان‌تان دچار این بیماری‌ها هستید از خواص درمانی بوقناق بهره ببرید.
تاریخچه
بوقناق نام آذری این گیاه است که در زبان فارسی به آن «خارزن‌بابا» و «چرخه» گفته می‌شود. این گیاه در شهرهای مختلف اسامي متفاوتی دارد و در منابع طب سنتی ایران، «شُکاعی» و «شوکةالبیضا» ناميده شده است. در میوه‌ی بویناق مانند کنگرفرنگی، مقداری اینولین وجود دارد، به همین دلیل این گیاه را «کنگرفرنگی وحشی» نیز می‌نامند. بوقناق از قدیم الایام به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌شده است. افراد محلی در آذربایجان برای درمان تب نوبه، جوشانده‌ي ۲۵ تا ۳۰ گرم از ساقه و ريشه‌ي تازه‌‌ی گياه را در۵۰۰ ميلي‌ليتر آب به کار مي‌برند. اين جوشانده بسيار بد مزه و تهوع‌آور است و چند بار قي ايجاد می‌کند، اما مانند مسهل، صفرا را پاکسازی خواهد کرد. گذاشتن برگ‌هاي له‌شده‌ی گياه يا ماليدن شيره‌ي گياه روي پوست براي التيام زخم، كنترل زخم‌هاي كچلي، جرب و حتي در برخي موارد براي زخم‌هايی سرطاني اثر مفيد دارد.
گیاه شناسی
«بوقناق» نوعی گیاه گل‌دار از خانواده‌ی چتریان با نام علمی «ایرینجیوم» با رویش بیابانی و وحشی است که شامل دویست و پنجاه گونه می‌شود. اين گياه در استان‌های آذربايجان، همدان، اصفهان، كردستان، دامنه‌هاي البرز و زاگرس و ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دريا مي‌رويد. ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۲۰۰ سانتي‌متر است. بوقناق گیاهی پایا، مقطع ساقه‌ی آن مثلثي، پوشيده از تارهاي پنبه‌اي به رنگ سفيد و آبي روشن است. تمام قسمت‌هاي ساقه و شاخه‌های آن بال‌دار هستند و در كناره و نوك آن‌ها خار وجود دارد. برگ‌هاي آن بزرگ و کشیده، بيضي با كناره‌ي خاردار و گل‌هایش به رنگ بنفش به شكل يك طبق ضخيم و متراكم هستند كه گل‌ها روی آن قرار دارند. گل‌ها منتهي به خار هستند و در انتهاي ساقه‌ي گل‌دهنده در تابستان ظاهر مي‌شوند. تخم آن ريز، مثلثي شكل، خاكستري رنگ و طعم آن شيرين است. در طب سنتی معمولا از ریشه و میوه‌ی آن استفاده می‌شود.
خواص درمانی بوقناق
بیماری‌های مختلفی هستند که بوقناق می‌تواند در درمان آن‌ها موثر واقع شود.
– بوقناق برای پیشگیری و کاهش بروز سکته‌های مغزی و قلبی مفید است.
– چون میزان تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد، برای درمان کم خونی مفید است.
– بیماری تنگی نفس را درمان می‌کند.
– برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم موثر است.
– در درمان ضعف عضله‌ی قلبی به کار می‌رود.
میزان مصرف
می‌توانید در روز یک استکان از عرق بوقناق یا دمنوش آن را مصرف کنید. البته باید مصرف با مراقبت و پایش وضعیت بالینی بیمار باشد، چون ممکن است مصرف این گیاه دارویی موجب افت فشار خون شود، بنابراین توصیه می‌کنیم آن را همراه با خرما یا عسل استفاده کنید.
عرق بوقناق
عرق بوقناق از نظر طبیعت در طب سنتی، گرم و خشک است و عده‌ای نیز آن را سرد گفته‌اند. مصرف آن خشک‌کننده‌ی رطوبت‌ها و ضد سم است. این عرق گیاهی تاثیر مستقیم بر فعالیت‌های آنزیمی کبد داشته و برای پاکسازی کبد از سموم و باز کردن مجاری کبدی مفید است. بر غدد فوق‌کلیه اثر مفید داشته و در همکاری با کبد برای افزایش ترشح انسولین و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)، کاهش قند خون و درمان دیابت اثر شگفت‌آوری دارد.
عرق بوقناق بسیار مقوی و موثر است، به همین دلیل حتما باید با قند و کمی عسل میل شود. چنان‌که نوشته‌اند ۵۲ خاصیت دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
– برای دستگاه گوارش، درمان کولیت، فعال کردن کبد، تولید صفرا و ریختن آن در اثنی‌عشر (دوازدهه) و تجزیه و تحلیل بردن چربی‌ها (تری‌گلیسیریدها و کلسترول) بسیار خوب عمل می‌کند. افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان از این عرق میل کنند.
– عرق بوقناق برای درمان کاهش پلاکت بسیار موثر است و گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، از این طریق در درمان کم‌خونی موثر است.
– غدد فوق‌کلیه را فعال کرده، ترشح آدرنالین را تنظیم می‌کند و استرس و عصبانیت را از بین می‌برد.
– عروق پوستی را باز کرده و پوست را شفاف می‌کند.
– جوش صورت را به دلیل فعال کردن کبد و تصفیه‌ی خون از بین می‌برد.
– برای نفخ معده و روده بسیار موثر است.
– یبوست را از میان برده و به رود‌ه‌ها نرمی می‌دهد.
– بسيار مدر است.
– بر ای درمان ورم، سنگ كليه و مثانه مي‌توان از آن استفاده كرد.
– خوردن آن باعث قطع ترشح شير در مادران شیرده مي‌شود.
درمان دیابت با بوقناق
برای این گیاه اثرات درمانی زیادی ذکر کرده‌اند. مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه، درمان بیماری قند به وسیله‌ی فعال کردن سلول‌های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول‌هاست. این کار موجب کاهش قند خون می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخلاف روش‌های درمانی طب نوین که فقط بر کاهش سطح قند خون تکیه دارد، عرق بوقناق و عرق «زول» بر فعال‌کردن و پاکسازی کبد و غدد فوق‌کلیه اثر داشته و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی آن، ورزش و تغییر الگوهای غلط زندگی است که در نهایت می‌تواند موجب شود حتی عرق بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف شود، زیرا با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول‌ها می‌توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود بازگردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود. این عرق در افراد غیردیابتی باید حتما با کمی عسل طبیعی میل شود چون به شدت قند خون را کاهش می‌دهد.
بیماران قندی می‌توانند هر چهار ساعت یک استکان عرق بوقناق میل کنند و اثرات معجزه‌آسای آن را در درمان تدریجی دیابت تجربه کنند.
نحوه مصرف عرق بوقناق
میزان مصرف عرق بوقناق باید با توجه به شرایط زیر تنظیم شود:
– میزان قند خون ناشتا
– پاسخگویی سلول‌های بدن فرد به عرق بوقناق
– حال عمومی بیمار
– توجه به روند بهبود بیمار دیابتی
میزان مصرف
به شکل عمومی میزان مصرف در هر ۲۴ ساعت، دو تا چهار استکان معمولی است که البته با مشورت پزشک مقدار مصرف قابل تغییر است.
* می‌توان میزان مصرف را به هر ۶، ۱۰ و ۱۲ ساعت تنظیم کرد.
* در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از ۲۰۰ است، می‌توان هر چهار ساعت، یک استکان مصرف کرد.
* هر استکان ۱۰۰ میلی‌لیتر در نظر گرفته شود.
تذکر
برخی افراد تولیدکننده‌ی عرقیات، از ترکیبی سه‌گانه شامل عرق برگ گردو، گزنه و شنبلیله برای مبتلایان به دیابت استفاده می‌کنند که این ترکیب برای افراد گرم‌مزاج چندان مناسب نیست، زیرا موجب گرمی و حرارت طبع کبد، غلظت ادرار و در نتیجه فشار بر کلیه‌ها می‌شود؛ اما عرق بوقناق و «زول» به عنوان یک عرق مرکب‌القوی، طبیعتی معتدل دارد که مفیدتر و موثرتر است. در تجویز گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی، توجه دقیق به سبک زندگی، رژیم غذایی و مزاج افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0