طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

ترشک، تقویت کننده قلب



برگ‌های ترشک سه ضلعی و سبز یا ارغوانی رنگ و دارای گل‌های ریز سفید، زرد و صورتی است. گونه‌ای از این گیاه نیز برگ‌های سبز با خط‌های نقره‌ای دارد. ترشک دارای غده‌هایی است که در هر فصلی از سال می‌توانید آن‌‌ها را از هم جدا کنید.

این گیاه در مناطق معتدل کشور می‌روید و از قدیم به عنوان یک سبزی مفید و موثر از آن استفاده می‌شده است، اما امروزه استفاده‌ی درمانی آن افزایش پیدا کرده است. عشایر از دانه‌های این گیاه استفاده می‌کنند.

ترشک منبع ویتامین C، آهن و فسفر است.

خواص درمانی

* ترشک تقویت کننده، شادی‌آور، رفع‌کننده‌ی خستگی، پرخاشگری و اضطراب است.

* درمان دندان درد، برطرف کننده‌ی خشکی دهان، ضدخونریزی لثه، رفع ناراحتی‌های چشمی (با بخور دادن) و ترشح کننده‌ی غدد بزاقی است.

* باعث اسیدی شدن و تصفیه‌ی خون می‌شود.

* تقویت کننده‌ی قلب، ضدفشارخون، ضدالتهاب و ضد ورم قلبی – عروقی است.

* قابض، سنگ شکن، ضداسهال خونی حاد و مزمن، درمان ویار و بیماری‌های دهان و دندان، اشتهاآور، کم‌کننده‌ی خونریزی و ترشحات مختلف زنانگی و چربی خون است.

* اگر برگ را دانه‌ی له شده، پخته شده یا جوشانده‌ی آن را روی دمل‌ها بگذارید، آن‌ها را درمان می‌کند.

* این گیاه دارویی، تصفیه کننده و هضم کننده‌ی بسیار خوبی است و برای کسانی که جوش‌های موضعی دارند بسیار مفید است.

* اگر دانه‌های گیاه ترشک را بکوبید و بعد از مرطوب کردن، در محل درد و مفاصل بگذارید، به عنوان مسکن عمل می‌کند.

* اگر پودر ترشک را در آب معمولی یا سرکه‌، دم‌کرده و در حمام به بدن بمالید، خارش بدن از بین خواهد رفت.

* اگر ریشه‌ی ترشک پخته شده را به غده‌های متورم شده‌ی گردن (با دستمال نخی) ببندید، خوب خواهد شد.

* ضدالتهاب، خنک کننده و معرق بوده و برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، خارش صفراوی و پسوریازیس در  افراد گرم مزاج مناسب است. به این منظور، ترشک را در رژیم غذایی‌ خود بگنجانید مانند خوردن آش ترشک به مدت ۱۴ روز.

* از ترکیب پودر ریشه‌ی ترشک با چند قطره سرکه، خمیری درست کرده و از شب تا صبح به ناخن‌ها ضماد کنید تا آن‌ها را تقویت کند.

* یک قاشق ترشک را در یک استکان روغن زیتون را بپزید و تفاله‌ی آن را روی ناحیه‌ی ورم ضماد کنید.

* یک قاشق چای‌خوری پودر بذر ترشک را در یک لیوان سرکه‌ی انگبین بپزید، سپس صاف کرده و میل کنید.

* ترشک، اسفناج و برگ چغندر را مخلوط کنید و ۴۰ روز، روزانه یک قاشق غذاخوری از آن را در دو لیوان آب بجوشانید. سپس مخلوط را صاف کرده و صبح، ظهر و شب (یک‌سوم) از آن میل کنید.

* ۳۰ گرم بذر ترشک، ۳۰ گرم بذر خرفه، ۳۰ گرم بلوط، ۴۰ گرم گل ارمنی و ۱۰ گرم کندر را نرم کوبیده و صبح، ظهر و شب (هر بار یک قاشق مرباخوری) از آن را، در یک لیوان سرکه‌ی انگبین ریخته و با تفاله میل کنید.

* ۱۰ گرم بذر ترشک، ۵ گرم بذر کاهو، ۵ گرم کاسنی، ۱۵ گرم زرشک قرمز، ۱۵ گرم شاهتره، ۲۵ گرم بذر خرفه و ۲۵ گرم بذر تربچه را با هم پودر و مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری از این پودر را در دو لیوان آب جوشیده، صاف کرده و قبل از هر غذا یک سوم آن را میل کنید.

* برگ ترشک را در مقدار کمی آب بپزید، بعد تفاله‌ی آن را در روغن زیتون بر آتش تفت دهید. سپس کمی پودر مخلوط بذر زیره و گشنیز را به آن اضافه کرده، همراه با آب انار یا رب انار میل کنید.

نکته

داروی گیاهی ترشک به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و به طور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه مضر است.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0