طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

گیاه جادویی «سنبل هندی»

خداوند بزرگ در دل طبیعت گیاهان بسیاری برای استفاده‌ی مفید بشر در حفظ سلامتی و البته درمان بیماری‌ها قرار داده است. سنبل هندی، گیاهی با خواص درمانی بی‌شمار است که در این قسمت با آن‌ها آشنا می‌شوید.

گیاه‌شناسی

سنبل هندی، گیاهی چند ساله و بومی کشورهای آسیایی است. این گیاه بویی مثل بوی لیمو دارد، اما طعم آن خفیف‌تر و شیرین‌تر از لیموست. سنبل هندی به دلیل عطر و طعم قوی که دارد، در تهیه و طبخ غذاهای مختلف آسیا به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. سنبل هندی منبع خوبی از ویتامین‌های A، C، B، فولات، اسید فولیک، منیزیم، روی، مس، آهن، پتاسیم، فسفر، کلسیم و منگنز است. ساقه و غده‌ی سنبل هندی در درمان‌های جایگزین یا مکمل برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مفید است. برگ تازه و خشک این گیاه به راحتی در بازار در دسترس است. همچنین می‌توانید از اسانس سنبل هندی هم استفاده کنید.

طبیعت

مزاج آن گرم و خشک است.

چای هندی

چای سنبل هندی اغلب بعنوان دارو خانگی برای موارد گوناگون سلامت و بهداشت استفاده می‌شود. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از سنبل هندی تازه یا خشک را در یک فنجان آب گرم، به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. می‌توانید از عسل یا سایر شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

پتاسیم بالا در سنبل هندی به تنظیم فشارخون کمک می‌کند. نوشیدن روزانه یک فنجان چای سنبل هندی برای پایین آوردن سطح کلسترول و کاهش فشارخون مفید است. همچنین می‌توانید مکمل این گیاه را پس از مشورت با دکتر بخورید. برای داشتن گوارش سالم، نوشیدن چای سنبل هندی به شکل روزانه توصیه می‌شود. چای سنبل هندی برای کودکان توصیه نمی‌شود.

ضد عفونی‌کننده‌ی معده

این گیاه خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد، انگل‌های دستگاه گوارش را از بین می‌برد و باکتری‌های خوب را در روده‌ی بزرگ زیاد می‌کند. بر این اساس در درمان سوء‌هاضمه، یبوست، سوزش سردل، اسهال، نفخ، اسپاسم معده، استفراغ و گرفتگی عضلات کاربرد فراوانی دارد. همچنین به تسکین ورم معده و روده کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

تحقیقات نشان می‌دهد سنبل هندی مانع از تجمع پلاک‌های «آترواسکلروتیک» ‌شده و به کاهش جذب کلسترول از روده کمک می‌کند. اگر شما مبتلا به کلسترول بالا هستید، روزانه یک کپسول ۱۴۰ میلی‌گرمی از روغن سنبل هندی استفاده کنید، زیرا این گیاه ضد کلسترول و تصلب شرایین است.

پاکسازی بدن

چای سنبل هندی مدر است و مصرف روزانه‌ی آن باعث سم‌زدایی بدن می‌شود. این چای گیاهی دفعات و مقدار ادرار را زیاد و کبد، کلیه‌ها، مثانه و لوزالمعده را تمیز می‌کند، در نتیجه بدن عاری از سموم می‌شود. همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد.

نوش دارویی برای سرماخوردگی

حالا که در فصل شیوع سرماخوردگی هستیم، نوشیدن چای سنبل هندی را فراموش نکنید. این چای مشکلات تنفسی را کاهش داده و برای مبتلایان به برونشیت یا آسم بسیار مفید است. همچنین ضد باکتری و قارچ است و بدن را مقابل سرفه، تب و دیگر علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا محافظت و با افزایش سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه می‌کند. چند رشته‌ی تازه‌ی سنبل هندی، دو یا سه عدد میخک، یک قطعه‌ی کوچک از چوب دارچین و یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر داغ بریزید، بگذارید خنک شود و چند بار در روز از آن بنوشید. برای از بین بردن درد عضلات و مفاصل، رفع سردرد ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوانزا می‌توانید از روغن سنبل هندی استفاده کنید.

ضد سرطان طبیعی

چای سنبل هندی ضد سرطان است. در واقع عنصر «سیترال» موجود در آن بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم باعث می‌شود سلول‌های سرطانی کشته شوند. تحقیقات نشان می‌دهد سیترال در سنبل هندی، رشد سلول‌های سرطان سینه را کاهش می‌دهد. برای کمک به فرایند درمان، مصرف چای سنبل هندی تازه در زمان شیمی درمانی توصیه می‌شود.

خداحافظ آرتروز!

سنبل هندی خاصیت ضد درد دارد و به درمان آرتریت، روماتیسم، آرتروز، نقرس و دیگر انواع درد مفاصل کمک می‌کند. همچنین اسپاسم عضلانی یا رگ به رگ شدن را با شل کردن عضلات از بین می‌برد و باعث کاهش درد می‌شود. شما می‌توانید یک قسمت سنبل هندی و دو قسمت روغن نارگیل را با هم مخلوط کرده و روی منطقه‌ی آسیب دیده بمالید. بعد از چند ساعت آن را بشویید. به مدت چند هفته، هر روز این کار را انجام دهید. نوشیدن چای هندی دو بار در روز نیز اثربخش است.

پرفایده برای تازه مادران

مادران شیرده می‌توانند با نوشیدن این چای گیاهی به از بین رفتن عفونت در نوزادان کمک کنند، زیرا خواص ضد میکروبی و ضد باکتری دارد. البته در دوران بارداری باید از مصرف آن دوری کنید.

افسرده نشوید!

«سروتونین» یک ماده‌ی شیمیایی در مغز است که با افسردگی مبارزه می‌کند. این ماده در شاخ و برگ‌های سنبل هندی نیز موجود است که اضطراب را تسکین و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش قدرت ذهنی می‌شود. سنبل هندی حاوی آرام‌بخش است و باعث خواب راحت می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای سنبل هندی، هر زمان که افسرده یا عصبانی هستید توصیه می‌شود. این چای آرامش دهنده است.

خوش بوی گیاهی

اگر دنبال یک دئودورانت طبیعی هستید، روغن سنبل هندی را امتحان کنید. عنصر شیمیایی اصلی موجود در سنبل هندی، سیترال معطر است و خواص ضد میکروبی و ضد باکتری دارد که به کنترل تعریق بیش از حد و از بین بردن بوی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، سنبل هندی باعث سوزش پوست نمی‌شود یا آلرژی پوست را تشدید نمی‌کند.

سلامت پوست

سنبل هندی برای پوست شما مفید است. این گیاه می‌تواند به کاهش مشکلات پوست‌های مختلف، منافذ بزرگ و عفونت‌های قارچی کمک کند. با توجه به خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کنندگی و ضد قارچ، سنبل هندی، به عدم رشد باکتری یا میکروبی روی پوست کمک می‌کند. در نتیجه پوست شما عاری از عفونت و همچنین مشکلات مربوط به کاهش ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی می‌شود. به علاوه ترشحات چربی را محدود می‌کند. روغن سنبل هندی را با آب یا روغن زیتون مخلوط کنید و پنج دقیقه حرارت دهید. بعد از سرد شدن آن را به پوست سر بزنید.

احتیاط

برای لذت بردن از این فواید سنبل هندی، روزانه یک تا دو فنجان از چای آن را بنوشید. با این حال، اگر شما باردارید یا دارو مصرف می‌کنید برای مصرف با پزشک مشورت کنید.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0