طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نسخه‌های سنتی درمان تب یونجه


در بیماری تب یونجه نه پای یونجه در میان است و نه این که شخص مبتلا، تب می‌کند! این عارضه یک واکنش حساسیتی نسبت به عناصر حساسیت‌زای موجود در هوا است. تب یونجه بیماری شبیه زکام است که بینی، چشم‌ها، سینوس‌ها، گلو و لوله‌های برونشی موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌کند، با این تفاوت که در زکام، واکنش حساسیتی در سینه بروز می‌کند اما در این بیماری، واکنش حساسیتی خود را در مخاط بینی و پلک‌ها نشان می‌دهد.

بیمار به سختی نفس می‌کشد و ریزش ترشحات بینی و چشم، عطسه‌های مکرر، خارش و سوزش بینی و چشم در افراد دیده می‌شود. البته گاهی مبتلایان به تنگی نفس نیز دچار می‌شوند.

از آنجایی که نشانه‌ها بستگی به گرده‌ی گل‌ها دارد، ویژگی‌های فصلی و منطقه‌ای را می‌توان مختص این بیماری دانست. گرده‌ها در هوای آفتابی و در مناطق بادخیز پراکنده می‌شوند. گرده‌هایی که سنگین‌ترند، در جاهای دورتر کمتر موجب ابتلا به بیماری می‌شوند. برخی از عوامل در رشد و گسترش گرده‌ها موثرند؛ برای نمونه باران‌های بهاری در رویش زمین‌ها و گل‌آوری آن‌ها نقش موثری دارند. آفتاب بامدادی نیز به خشک کردن هاگ گل‌ها و آزاد کردن گرده‌ها کمک می‌کند. با بالا آمدن خورشید، گرم شدن هوا و تغییر درجه‌ی حرارت، بادهای سطح زمین سبب گسترش گرده‌ها می‌شوند. البته در برخی مناطق کشور که گل و گیاه کمتری دارند، از گرده‌ها و هاگ‌ها خبری نیست، اما در هر حال گرده‌ها می‌توانند با کمک باد تا صدها کیلومتر دورتر گسترده شوند.

بیماران مبتلا به تب یونجه اغلب نگران و افسرده‌اند زیرا عطسه‌های مکرر و پرشدن چشم از اشک موجب می‌شود تا بیمار نشاط همیشگی را نداشته باشد. گاهی بیمار هفته‌ها و حتی ماه‌ها کار و روند طبیعی زندگی خود را دنبال می‌کند اما ممکن است بیماری مثلا در حین رانندگی بروز کند و حادثه‌ای را به وجود آورد.

نقش جنسیت و سن در بروز بیماری

شیوع این بیماری در دوران کودکی است و در پسرها  بیشتر از دخترها دیده می‌شود. در مورد بالغین، جنسیت تاثیری  ندارد. سن شروع بیماری در کودکان و جوانان هشت تا ۱۱ سال است و اصولا بیماری با افزایش سن، کمتر بروز می‌کند. به هر حال گاهی در ۸۰ درصد موارد تا سن ۲۰ سالگی نیز بیماری عود می‌کند.

علائم بیماری

علائم در بیماران بسیار متفاوت است و گاهی در طول سال تغییر می‌کند. علایم در دو طرف بینی دیده شده، ولی در اشکالات ساختاری مثل انحراف سپتوم یا تیغه‌ی میانی بینی، جسم خارجی یا پولیپ سبب انسداد یک طرفه می‌شود. علائم بالینی کودکان شامل آبریزش بینی، ترشح پشت حلق، تمیز کردن بینی، صدا درآوردن، بالا کشیدن مکرر فشار و مالش دادن بینی است.

در بزرگسالان نیز علائم به شکل خارش، ترشح پشت حلق، سردرد، کسالت، خستگی، درد و خارش گوش، عطسه، آبریزش احتقان بینی، اشک ریزش و خارش چشم و همچنین مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه و سرفه دیده می‌شود.

افرادی که دچار این بیماری هستند گرفتار عطسه‌های مکرر و طولانی مدت خواهند بود.

عوارض

سینوزیت، عفونت گوش میانی، اختلال خواب، آپنه یا توقف تنفسی، عدم انطباق دندان‌های بالا و پایین روی هم به دلیل جابجایی فک‌های بالا و پایین، عمیق شدن قوس کام و پولیپ بینی از عوارضی هستند که بیمار به دنبال حساسیت و ابتلا به تب یونجه با آن مواجه می‌شود.

روش‌های کنترل عوامل محیطی

– از حضور در مکان‌هایی که گرده‌ی گیاهان پراکنده است بپرهیزید یا حتما از ماسک استفاده کنید.

– در زمان گرده افشانی، درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید.

– از عوامل محرک مانند دود تنباکو، بوهای تند و قوی، اسپری‌ها، افشانه‌ها، تغییرات دما و آلاینده‌های محیطی دوری کنید.

– حیوانات خانگی به خصوص گربه و سگ را خارج از خانه نگهداری کنید.

– بالشت و تشک‌ها را ملحفه کنید و آن‌ها را با آب گرم بالای ۵۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بشویید.

– فرش‌ها می‌توانند به عنوان مخزنی برای جمع شدن آلرژن‌های مختلف مثل قارچ‌ها و پوسته‌ی حیوانات باشند. پس بهتر است آن‌ها را از اتاق خواب خارج کنید.

– از شومینه‌های چوبی، چراغ‌های نفت‌سوز و مشابه آن و هم چنین دود کردن اسپند خودداری کنید.

– مصرف غذاهایی مانند کشمش، سرکه، خیار شور و . . . را محدود کنید.

– مصرف سبزیجاتی مانند ترخون، آرتیشو و کاسنی فرنگی چون موجب تشدید بیماری می‌شود را محدود کنید.

– از مصرف دم نوش بابونه‌ی صحرایی بپرهیزید.

درمان با طب سنتی

آب  نمک: آب نمک داروی خوبی برای کاهش علائم تب یونجه است. گلودرد را برطرف کرده و مخاط بینی را تمیز می‌کند. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط و آن را غرغره کنید. چند بار در روز تا زمانی که بهبود یابید، این کار را انجام دهید.

سیر: سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که  تب یونجه  را درمان می‌کند، به علاوه ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. مصرف یک حبه سیر خام به مدت دو هفته برای درمان و پیشگیری تب یونجه مفید است. اگر سه تا چهار حبه سیر را در یک فنجان آب گرم، دم‌کرده و دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف کنید بسیار کارساز است.

بومادران: بوییدن این گیاه برای درمان حساسیت‌های فصلی (همراه با آبریزش از چشم و بینی) و خارش گلو و عطسه مفید است. برای درمان، بخور گل بومادران را به طور مداوم استنشاق کنید یا یک تا دو گرم گل بومادران را در ۱۵۰ سی‌سی آب دم کنید و بنوشید.

گزنه: یک آنتی هیستامین طبیعی است و می‌تواند التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش داده و احتقان بینی، سرفه، عطسه و خارش را درمان کند. یک قاشق غذاخوری از برگه‌های خشک شده‌ی گزنه را در در یک فنجان آب گرم به مدت پنج دقیقه دم کنید، سپس با کمی عسل آن را شیرین و روزی سه بار مصرف کنید.

زردچوبه: زردچوبه خاصیت آنتی هیستامینی داشته و با مصرف و افزودن آن به غذاهای روزانه‌ی خود می‌توانید در برابر آبریزش بینی و چشم‌ها مقابله کنید. برای افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم تب یونجه، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کنید و به مدت دو هفته، روزی دو بار بنوشید.

همچنین می‌توانید ترکیبی از پودر زردچوبه و یک قاشق چای‌خوری عسل را روزی دو بار مصرف کنید.

زنجبیل: زنجبیل یکی از درمان‌های موثر برای تب یونجه است، زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت و همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و به کاهش ورم بینی کمک می‌کند.

جویدن تکه‌های کوچک ریشه‌ی زنجبیل تازه برای درمان آب ریزش بینی، سرفه و حتی سردرد مفید است. یک قاشق غذاخوری زنجبیل را رنده کرده و برای پنج دقیقه در یک فنجان آب گرم دم کرده، کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید و روزی سه فنجان از آن را بنوشید.

بخور: برای رهایی از علائم تب یونجه مانند آبریزش بینی، گلو درد و عطسه مفید است زیرا موکوس اضافی که باعث آبریزش بینی و عطسه می‌شود را پاک می‌کند. چند قطره از عصاره‌ی بابونه یا اکالیپتوس را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. سر خود را با یک حوله بپوشانید و صورت خود را روی کاسه نگه دارید. به مدت ۱۰ دقیقه، بخار را استنشاق کنید.

پیاز: پیاز منبع خوبی از کورستین، یک آنتی هیستامین طبیعی و ضد التهاب است که به طور موثر علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی و گلودرد کاهش می‌دهد. چهار قاشق غذاخوری آب پیاز را در یک لیوان آب گرم بریزید و چند بار در روز (تا زمانی که بهبود بیابید) غرغره کنید. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری آب پیاز و یک قاشق چای‌خوری عسل خالص را ترکیب کنید و حداقل دو بار در روز بنوشید.

سرکه‌ی سیب: سرکه‌ی سیب  به بازگرداندن مواد مغذی مهم در بدن که به نوبه‌ی خود تنظیم کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است، کمک می‌کند. یک قاشق سرکه‌ی سیب را با کمی عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با یکدیگر در یک لیوان آب مخلوط کرده و سه بار در روز بنوشید.

بابونه: بابونه نیز برای از بین بردن علائم تب یونجه مفید است و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی و آنتی هیستامین عمل می‌کند. در یک فنجان آب گرم، دو قاشق چای‌خوری گل بابونه‌ی خشک را همراه مقداری عسل و آب لیموی تازه، به مدت پنج دقیقه دم کنید. روزی چهار بار و به مدت سه روز این معجون را بنوشید. همچنین می‌توانید تعدادی گل بابونه در آب جوش بریزید و پنج دقیقه در حرارت کم، دم کنید و آن را یک بار در روز تا زمان بهبودی بنوشید.

نسخه‌های درمانی زکریای رازي

– فرد بيمار بايد به طور دائم آبريزش بيني را پاک کند و قبل از خواب با گياهاني مثل بابونه و افسطنين بخور دهد تا مواد موکوسي در هنگام خواب عميق وارد ريه نشود.

– اگر فشار در ناحيه بيني زياد است، فرد بايد موهاي سر خود را کوتاه کرده و سر را با خردل بپوشاند. بوييدن مواد گرم مثل پياز و خردل هم که باعث عطسه مي‌شود، مي‌تواند مفيد باشد.

 شست‌وشوي دائمي گلو يا نوشيدن آب سرد به طور مرتب باعث تقويت ماهيچه‌هاي گلو مي‌شود و از پايين رفتن موکوس از حلق به ريه جلوگيري مي‌کند.

– ماساژ قفسه سينه‌ی با روغن‌هاي مشتق شده از کاکتوس يا بابونه و گرم نگه داشتن آن و همچنين استفاده از حمام‌هاي بخار نيز در دفع موکوس موثر است.

براي حل کردن اين مواد موکوسي علاوه بر تقويت فعاليت‌هاي بدني، مصرف داروهايي مثل آب جو يا جوشانده‌ی آب و عسل، انجير و کشمش پخته، شيرين بيان، پرسياوش و شست‌وشوي گلو با آب گرم لازم و مفيد است.

– اگر بيماري شديدتر شد، مصرف داروهاي مشتق شده از شنبليله، فلفل و خردل مي‌تواند مفيد باشد.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0