طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان بی‌خوابی با دمنوش بنفشه

 
گیاه‌شناسی

بنفشه، گلی معطر با ساقه‌ای کوتاه به رنگ بنفش یا زرد و بوته‌ای پایا و چند ساله است. برگ‌های قلبی شكل گیاه، دمبرگ درازی دارند كه از محل مشتركی در انتهای گیاه (تقریبا هم سطح با زمین) خارج می‌شوند. این برگ‌ها روی زمین گسترده‌اند. گل‌ها به شکل منفرد روی دمگل و گیاه قرار گرفته‌اند. دمگل‌ها نیز در محل اتصال به گل، حالت خمیده و عصا مانند دارند.

گل‌های زیبا و معطر بنفشه که در اوایل بهار ظاهر می‌شوند، در مقابل نور رنگ خود را از دست می‌دهند، اما در جای خشک و تاریک رنگ خود را حفظ می‌کنند.

بنفشه‌ی معطر بومی اروپا و آسیاست، بیشتر در نواحی سایه‌دار و مرطوب می‌روید. این گیاه به طور طبیعی درشمال ایران می‌روید، ولی با توجه به این که امروزه به عنوان یک گل زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود، می‌توان آن را در بیشتر نقاط ایران یافت. به بنفشه «گل زیر برف» نیز می‌گویند، زیرا آن را در زمستان می‌کارند.

موارد استفاده

بنفشه‌ی معطر از زمان‌های دور، مصرف دارویی داشته است. در طب سنتی ایران تمام قسمت‌های بنفشه از جمله برگ، گل، دانه، ریشه و سرشاخه‌های آن قابل استفاده هستند. گل و برگ بنفشه كاملا خوراكی است و می‌توان به شکل خام یا پخته در تهیه‌ی چای، شیرینی، سوپ، كیك و سالاد از آن استفاده كرد. برگ‌های گیاه در تمام طول زمستان قابل استفاده و دارای طعم ملایم هستند. این گیاه را می‌توان به شکل روغن، کرم، عرقیجات و شربت استفاده کرد.

طبیعت

بنفشه دارای طبیعت سرد و تر است.

دم‌کرده بنفشه

برای تهیه‌ی دم‌کرده‌ی گل بنفشه باید ۷۰ گرم برگ‌های تازه‌ی آن را با آب سرد بشویید، سپس با نیم لیتر آب بجوشانید. بعد از ۱۲ ساعت وقتی دم‌کرده سبز رنگ شد، آن را صاف كرده و در یک شیشه در بسته داخل یخچال بگذارید. هر دو ساعت یك بار، مقداری از این دم‌کرده را بنوشید.

خواص درمانی

– دمنوش بنفشه خواب‌آور است، اگر دچار بی‌خوابی هستید، ۳۰ دقیقه پیش از رفتن به رختخواب، یک فنجان از این دم‌کرده بنوشید.

– دم‌کرده‌ی این گیاه دارویی درمان کننده‌ی بیماری‌های ریوی، سرفه‌های اسپاسمی و تنگی نفس است.

به این منظور، باید هر هشت ساعت یک بار از آن استفاده کرد.

– برای درمان روماتیسم، روزی دو بار از کمپرس دم‌كرده‌ی برگ‌های بنفشه استفاده شود.

– می‌توان دم‌کرده‌ی بنفشه را بعد از تغلیظ به شکل کمپرس برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده کرد.

– از پودر گیاه و آب، خمیری درست می‌شود که برای بهبودی زخم‌ها و جراحات مفید است.

– از فرآورده‌های گل بنفشه برای درمان مشكلات مجاری ادرار به خصوص دفع سنگریزه در مجاری استفاده می‌شود.

– دم‌کرده‌ی این گل سردرد را تسکین می‌دهد و ضد میگرن است.

مضرات

زیاده‌روی در خوردن گل بنفشه ممکن است باعث سنگینی معده و آشفتگی حال شده و موجبات ضعف را فراهم آورد که دراین صورت باید از انیسون (بادیان رومی) استفاده کرد. همچنین مصرف زیاد آن به تهوع و استفراغ منجر خواهد شد.

منبع: برگرفته از سایت مجله نیک و نو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0