طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چای سفید را بهتر بشناسید!


گیاه‌شناسی

چای سفید از برگ‌های گیاه کاملیا سینسیس به دست می‌آید. در آغاز فصل بهار، غنچه چای را پیش از آن که باز شود (جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد) می‌چینند‌. در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار گیرد و تخمیر شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛ به طوری که مقدار کافئین در چای سبز و سفید به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. پلی‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارند، در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام ‌کاتچین شناخته می‌شوند. مقدار کاتچین‌ها در چای سفید بسیار بالا، در چای سبز بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند.

چای سفید مشابه چای سبز تحت فرآوری بسیار اندک و بدون تخمیر حاصل می‌شود، اما تفاوت قابل توجهی در مزه با هم دارند. در واقع طعم چای سفید بسیار لطیف‌تر و ملایم‌تر است.

چای سفید لطیف‌ترین چای‌‌هاست و طعمی ملایم و شیرین دارد. بیشتر در استان فوجیان چین تولید می‌شود‌. برخلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، چای سفید باید با آبی در دمای کمتر از دمای آب جوش (حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد) تهیه شود، بدین منظور باید آب را جوش آورید، بعد صبر کنید تا دمای آن کم شود، سپس با آن چای سفید را دم کنید.

خواص دارویی

غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها: چای سفید غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. بدن انسان در معرض شرایطی است که اکسیداسیون نامیده می‌شود و کاملا طبیعی است که ما در معرض آن‌ها قرار بگیریم. این فرایندها هنگامی که ما مواد غذایی ناسالم می‌خوریم، هوای آلوده‌ای تنفس می‌کنیم یا زمانی که آب آلوده‌ای را می‌نوشیم، تسریع می‌شوند. در نتیجه‌ی فرایند اکسیداسیون، رادیکال‌های آزادی در بدن تولید می‌شود که به بدن ما در سطح سلولی آسیب‌هایی را وارد می‌کند. چای سفید آنتی‌اکسیدان‌هایی را برای شما فراهم می‌کند که با این رادیکال‌های آزاد ترکیب شده و قبل از آن که فرصت کنند فعالیت تخریبی خودشان را انجام دهند، آن‌ها را به طور امنی از بدن خارج می‌کند.

کمک به کاهش وزن: چای سفید به طور موثری به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه به سوزاندن کالری‌های اضافه در طول روز کمک می‌کند. عصاره ی چای سفید موجب مهار تولید سلول‌های چربی جدید و تحریک انتقال چربی‌ها از سلول‌های چربی در افراد می‌شود.

کاهش فشار خون بالا: یکی از مشکلات رایج در بین مردم، فشارخون بالاست. چای سفید به طور طبیعی فشارخون‌تان را پایین می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا در برابر عوارض جانبی داروهای کاهنده ی فشارخون که همان دِهیدراته شدن است در امان باشید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شوند.

پبشگیری از سرطان: آنتی‌اکسیدان‌ها از ایجاد آسیب‌های درونی سلول‌‌ها ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده و باعث به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی و مضر بدن می‌شوند که ممکن است منجر به بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات شود.

خواص ضد باکتری و ضد ویروسی: چای سفید خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و شما را از ابتلا به انواع بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. تمام انواع چای که از گیاه کاملیا سینسیس تولید می‌شوند، دارای چنین خواصی هستند.

کاهش کلسترول: نوعی آنتی‌اکسیدان با نام کاتچین در این نوع چای وجود دارد که کمک بسیار موثری در کاهش کلسترول خون می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی از سخت شدن جداره‌ی رگ‌ها و در نتیجه محدود شدن جریان خون پیشگیری می‌کنند.

سلامت پوست: چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین، پوست را جوان نگه می‌دارد. چای سفید مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موجب پیر شدن و تخریب سلول‌های پوستی می‌شوند.

سلامت استخوان: چای سفید همچنین باعث می‌شود تا کسانی که آن را می‌نوشند، تراکم استخوانی بالاتری داشته باشند. جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی و درمان آرتریت نیز یکی دیگر از فواید چای سفید است.

سلامت دهان و دندان: چای سفید فلوراید زیادی دارد و از خرابی‌های دندان و از همه مهم‌تر، رشد پلاک‌های دندانی پیشگیری کرده و باعث خوشبوتر شدن دهان می‌شود.

خواص دیگر

* در کاهش قند خون موثر است.

* در رقیق کردن خون، افزایش عملکرد، تقویت و سالم نگه داشتن رگ‌های خون نقش دارد.

* یک آرام‌بخش قوی و موثر برای اعصاب محسوب می‌شود.

* افرادی که روزی دو بار یا بیشتر از چای سفید مصرف کنند، ۵۰ درصد کمتر در معرض سکته‌ی قلبی قرار دارند.

* برای بیماران آرتریت و پوکی استخوان مفید است.

* چای سفید بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.

* علائم بیماری اچ‌ای وی را کاهش می‌دهد.

* به طور طبیعی باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث بوی نامطبوع دهان و پوسیدگی می‌شود، از بین می‌برد.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0