طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

تدابیر و پیشگیری از بیماری‌های عید



قبل از هر اقدام به درمانی لازم است تدابیر سلامتی و سالم زیستن را رعایت کنیم‌. تدابیر سلامتی از شش اصل مهم شروع می‌شود که ” سته‌ی ضروریه ” نامیده می‌شود‌. یعنی قبل از هر درمانی لازم است تا این شش اصل را یاد گرفته و در زندگی به کار ببریم تا نتایج مطلوبی بگیریم‌.

یکی از اصول مهم در سالم سازی و پاکسازی ، شناخت مزاج و طبع و تاثیرات فصل‌ها از دیدگاه طب سنتی است  و لازم است که هر فصل و بیماری‌های مخصوص آن را بشناسیم و چگونگی انجام تدابیر و پیشگیری و درمان آن را یادگرفته و انجام دهیم. به عنوان مثال شاید دیده باشید که در فصل پاییز پوست خشک شده ، موها ریزش پیدا می‌کند و کل سیستم بدن حالت خشکی و یبوست دارد‌. یا در فصل تابستان بیماری‌های گوارشی ، اعم از اسهال ، استفراغ ، دل‌دردها و دل‌پیچه‌ها زیاد می‌شود‌. در زمستان نیز به کرات شاهد سرماخوردگی  ، نَزله ( خلط ) ، و زُکام ( آبریزش بینی ) هستیم‌.

و اما می‌پردازیم به مبحث امروز : تدابیر فصل بهار از دیدگاه طب سنتی ایرانی‌. مزاج فصل بهار ، گرم و تر است‌. یعنی  بهار هم از حرارت برخوردار است و هم از رطوبت‌.

حکما معتقد بودند که رطوبت بهار برگرفته از زمستان گذشته  و گرمی‌آن برگرفته از تابستان در پیش رو است‌. یعنی رطوبت آن از زمستان قبل، در طبیعت به جا مانده است و رطوبت ِ خود بهار نیست. در اصل رطوبتی است که بر بهار عارض شده است‌. این قضیه در سیستم بدن نیز حکم‌فرماست.

باور عموم بر این است که فصل بهار حساسیت‌زاست‌. چرا که در این فصل به وفور شاهد انواع آلرژی‌ها و حساسیت‌ها، آب‌ریزش بینی، اگزما، کهیر و تنگی نفس هستیم‌. اما این نظریه در دیدگاه طب سنتی جایگاهی ندارد‌.

با مثالی ساده می‌توان به این مبحث مهم پی برد‌. در زمستان برف روی کوه‌ها را می‌پوشاند‌. در فصل بهار ، با حرارت خورشید ، برف آب شده و جویبارهایی به سمت پایین کوه ، به راه می‌افتد‌. و سنگ و سنگلاخ و تکه چوب و هرچه که بر سر راه باشد با جویبارها به پایین سرازیر می‌شود‌.

این اتفاق در بدن ما نیز می‌افتد. در زمستان سرد و تر، حرارت غریزی بدن به سمت داخل می‌رود و گوارش و هضم قوی‌تر می‌شود و به همین علت در این فصل به صورت غریزی احساس گرسنگی بیشتری داشته و از غذاهای گرم ، گوشتی ، غلیظ ، و چرب مانند آب‌گوشت‌ها ، قرمه سبزی ، کباب ، حلیم ، کله پاچه و آجیل‌ها و‌… استفاده می‌کنیم تا حرارت بدن حفظ شود‌. اگر در زمستان ، از غذاهای سرد مانند آب‌دوغ خیار یا ماست و خیار ، سالادهای سرد و غذاهای با طبع سرد و تر استفاده کنیم‌، حرارت غریزی بدن به شدت آسیب دیده و صدمات زیادی به بدن وارد می‌شود و این نوع غذاها و خوراک‌های سرد و تر ، فقط مناسب فصل تابستان است‌.

به علت سردی هوای زمستان و سردی سطحی بدن در این فصل تمام غذاها و موادی که استفاده می‌کنیم، در بدن حبس می‌شود‌. یعنی کاملا تخلیه نمی‌شود و مقداری از آن در بدن می‌ماند‌.

نسخه‌ی اول : دمنوش پاکسازی کننده‌ی نعنا و پوست پرتقال و گلسرخ

این دمنوش پاکسازی کننده‌ی عالی و پر کاربردی برای دستگاه گوارش است و برای کسانی که ضعف زیادی دارند و زود دچار سرماخوردگی و آبریزش بینی می‌شوند بسیار مناسب است‌.

مواد لازم : برگ نعنای خشک شده به مقدار یک قاشق غذاخوری. پوست خلال شده و خشک شده‌ی پرتقال به مقدار یک قاشق غذاخوری‌. گلسرخ به مقدار دو قاشق غذاخوری‌.

با آب جوش مانند چای دم شود‌.

مدت مصرف : دو هفته

مقدار مصرف : روزانه دو الی سه فنجان

پوست پرتقال حساسیت و آلرژی را کاهش می‌دهد‌. نعنا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و گل‌سرخ مواد زائد را از بدن تخلیه می‌کند. به همین خاطر شاید در روزهای اول مصرف دل‌پیچه به فرد عارض شود. که بهتر است این دمنوش با یک قاشق شکر سرخ میل شود‌. بعد از مدتی بدن عادت کرده و دل‌پیچه رفع میشود‌.

افرادی به گرما حساسیت دارند که صفراوی مزاج هستند‌. معمولا رنگ زردی به رخ دارند‌. چون مزاج خورشید ، گرم و خشک و صفراوی است، افراد صفراوی مزاج همیشه حالت زردی دارند‌. زمانی که صفرا در بدنشان زیاد می‌شود ، کهیر می‌زنند و حساسیت می‌شوند‌.

ژل یخی آلوئه ورا را برایشان مفید است که می‌توانند از آن روی صورت و پوست بدنشان استفاده کنند.

برای تهیه‌ی این ژل ، آلوئه ورا را میکس کرده تا به حالت ژله‌ای در بیاید‌. سپس مقداری گلاب به آن اضافه می‌کنیم‌ و بعد آن را درون قالب‌های یخی ریخته و در فریزر می‌گذاریم‌. این نسخه یکی از قوی‌ترین داروها برای جوان‌سازی پوست است‌.

این ماسک را می‌توان برای جوا‌ن‌سازی ، شادابی ، رفع افتادگی پوست و ضعیف بودن پوست ، رفع کهیر و زردی استفاده کرد‌.

پارچه‌ای را روی صورت بندازید و با تکه‌ای از یخ‌ها روی صورت را ماساژ دهید تا جریان خون زیاد شود‌. بدون پارچه نیز می‌توان از این روش استفاده کرد‌. سپس یک الی سه عدد قرص ویتامین E_چهارصد را شکانده و  ژله داخل آن را به پوست می‌مالیم‌.

این ژله یکی از قوی‌ترین داروهای جوان‌سازی و زیباسازی پوست است‌. از این ژله به عنوان ضد آفتاب نمی‌شود استفاده کرد‌، اما می‌توان برای رفع  آفتاب سوختگی از آن بهره برد‌. بعد از یخ‌مال کردن و ماساژ صورت ، صورت را شفاف و براق و زیبا می‌سازد‌ و پاکسازی کننده‌ی بسیار قوی‌ای است‌.

درمان آلرژی فصلی و رفع خارش و آبریزش بینی در فصل گرده‌افشانی به روش طب سنتی تا به راحتی و بدون عوارض این دوران را رد کنید.

باز شدن گل‌ها و شکوفه‌های زیبای بهاری برای بعضی‌ها عذاب آور است. این افراد کسانی هستند که با گرده‌افشانی گل‌ها و سبز شدن جوانه‌ها علائم آلرژی سراغ‌شان می‌آید و از عطسه و سرفه‌های پیاپی کلافه می‌شوند. بعضی از پزشکان برای رفع سریع این مشکل داروهای کورتون دار تجویز می‌کنند که عوارض آن سال‌ها بعد نمایان می‌شود. اما جدای از مصرف قرص و شربت‌های رایج، روش دیگری هم برای درمان آلرژی وجود دارد و آن استفاده از توصیه‌های طب سنتی است.

درمان آلرژی با غذای ضد آلرژی

یکی از غذاهایی که خوردن آن به بیماران مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود، سوپ جو است. این سوپ را طوری درست کنید که رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. می‌توانید کمی‌ هم مرغ به آن اضافه کنید و به عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید. افرادی که خیلی سرفه می‌کنند بهتر است یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ‌شان بریزند. در افرادی که نزله‌ی سرد دارند اگر میزان ترشحات زیاد است توصیه می‌شود که سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه‌جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل استفاده کنند اما استفاده از فلفل و ادویه‌جات در نزله‌ی گرم تحریک کننده است و توصیه نمی‌شود. در این قبیل بیماران اگر سرفه‌ها زیاد باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشکل موثر است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

نسخه‌ی ساده و کاربردی دیگر : دمنوش سه‌تایی بابونه و نعنا و بادرنجبویه

از هرکدام به مقدار بیست و پنج گرم مخلوط کرده‌ و مقداری از آن را هرروز دم می‌کنیم‌.

بابونه آلرژی‌ها را برطرف می‌کند‌. زیرا ضدالتهاب است‌. کورتون طبیعی دارد‌. باعث می‌شود آب و خلط اضافی ریه دفع شود‌ و ریه را به بهبودی و سپس شفای کامل می‌برد‌.

این نسخه نیز بسیار مفید واقع می‌شود‌.

حریره‌ی بادام تهیه کنید

شاید با شنیدن نام این غذا به یاد دوران کودکی بیفتید اما این روزها غذای دوران کودکی یکی از غذاهای مفید برای مبارزه با آلرژی فصلی است. برای تهیه‌ی این حریره ۱۰ عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید. سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده، به بادام‌ها اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود. حریره‌ی بادام می‌تواند در وعده‌ی صبحانه، غذایی مقوی برای کودکان باشد و به رفع آلرژی کمک کند.

روغن بنفشه بمالید

در نزله‌ی گرم به بیماران می‌گوییم صورت یا مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنند. مالیدن روغن بنفشه به پیشانی یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط‌ها شده و علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. در تیپ سرد روغن مرزنجوش می‌تواند کمک کننده باشد.

برگرفته از سایت  مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0