طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

برنج قهوه‌ای، غذای سلامتی


برنج قهوه‌ای منبع خوبی از منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین B1، B3 و B6، منگنز و فیبر است که در تامین سلامتی بدن نقش زیادی دارد، اما وقتی برنج قهوه‌ای به برنج سفید تبدیل می‌شود ۹۰ درصد ویتامین B6، نیمی از منگنز، فسفر، آهن، فیبر و اسیدهای چرب ضروری آن از بین می‌رود. با گنجاندن برنج قهوه‌ای در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود سلامتی‌تان را تضمین کنید.

برنج قهوه‌ای چگونه تولید می‌شود؟

دانه‌ی‌کامل برنج چندین لایه‌ی مختلف دارد. اگر خارجی‌ترین لایه‌ی پوست آن حذف شود برنج قهوه‌ای یا پیش پخت شده نامیده می‌شود. اگر برنج قهوه‌ای تا حدی آسیاب شود، سبوس خود را از دست می‌دهد و به برنج سفید تبدیل می‌شود که بیشتر مواد مغذی‌اش را از دست داده است.

برای تولید چنین محصولی، برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به پوسته‌ی سلولزی روی دانه‌های برنج گفته می‌شود که پوسته نازک دیگری را زیر خود جای داده است) از مزرعه برداشت می‌کنند، پیش از جدا کردن شلتوک از دانه‌ی برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، کمی حرارت می‌دهند. این حرارت‌دهی باعث می‌شود ویتامین‌ها و املاحی که داخل پوسته‌ی برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند. بعد از مرحله‌ی حرارت‌دهی، برنج‌ها را خشک و سپس پوسته‌ی سلولزی آن را جدا می‌کنند. در اثر فرآیند حرارت‌دهی، برنج با پوسته‌ی رویی آن، رنگ محصول نهایی به دلیل جذب ویتامین‌ها و املاح و همچنین به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای که پوسته زیر شلتوک دارد، به سمت قهوه‌ای شدن می‌رود. برنج سفید، حرارتی نمی‌بیند و پوسته‌ی آن در همان مراحل اولیه پس از برداشت هم زدوده می‌شود.

ضدسرطان است

سلنیوم ‌موجود در برنج قهوه‌ای، نقش مهمی در فرآیند آنتی‌اکسیدان‌ها دارد و می‌تواند سلول‌های سرطانی را تخریب و از تکثیر آن‌ها جلوگیری کرده و DNA آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

مصرف روزانه‌ی برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن هم‌زمان فیبر غیرمحلول و سلنیوم می‌تواند از سرطان کولون روده و سینه پیشگیری کند. سلنیوم در تنظیم متابولیسم، هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است.

منبع غنی منگنز

مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ای‌، ۸۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به منگنز که نقش موثری در مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارد را تامین می‌کند. منگنز همچنین در کسب انرژی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و سنتز کردن اسیدهای چرب نقش اساسی دارد. برنج قهوه‌ای عاری از گلوتن است، بنابراین افراد مبتلا به حساسیت به این پروتئین می‌توانند با خیال راحت از برنج قهوه‌ای در برنامه‌ی غذایی خود استفاده کنند.

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی – عروقی

برنج قهوه‌ای منبع غنی فیبر است. ماده‌ای که می‌تواند ‌LDL‌ یا همان کلسترول بد را کاهش دهد، درنتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را پایین‌ می‌آورد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در هفته چندین بار برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند، کمتر دچار سکته‌های قلبی می‌شوند.

کنترل دیابت

برنج سفید برای مبتلایان به دیابت مضر است و قند خون را بالا می‌برد، اما برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قند خون‌تان را بالا نمی‌برد بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند. اگر مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید برنج قهوه‌ای را در سبد غذایی‌تان قرار دهید.

سلامت استخوان‌ها

منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای در سلامت استخوان‌ها نقشی اساسی دارد. مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ای، ۲۱ درصد از مقدار نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم را برطرف می‌کند.

تنظیم فشار خون

برنج قهوه‌ای سرشار از املاح معدنی به خصوص منیزیم است که در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد. اگر فشار خون بالا دارید، مصرف برنج قهوه‌ای را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

سلامت دستگاه گوارش

برنج قهوه‌ای یکی از منابع غنی فیبر است که در تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش بهتر نقش دارد. برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر فراوان از یبوست پیشگیری کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

کنترل وزن

برنج قهوه‌ای جزو غلات کامل محسوب می‌شود. مصرف آن به کنترل وزن کمک می‌کند و نقش موثری در کاهش وزن دارد.

خواص دیگر

– کاهش التهاب بدن

– کنترل بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید

– کنترل سندروم متابولیک

روش پخت

پیش از پخت بهتر است برنج را یک ساعت با کمی آب و نمک خیس کنید. حجم برنج قهوه‌ای پس از پخت سه برابر می‌شود. همچنین به جای آب از آب مرغ یا ترکیب آب و عصاره‌ی مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

برای پختن برنج قهوه‌ای، هر واحد برنج را با دو لیوان آب در حال جوش یا عصاره‌ی گوشت مخلوط‌ کنید. پس ‌از این‌که آب دوباره شروع به جوشیدن کرد، شعله‌ی آن را کم کنید و در ظرف را ببندید تا به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه به‌ طور ملایم بپزد.

مقدار آب را طوری انتخاب کنید که وقتی برنج می‌پزد، آب آن به ‌طور کامل توسط برنج جذب ‌شده باشد.

اگر برنج را با آب زیاد بپزید و آب اضافی را دور بریزید، مواد مغذی آن از بین می‌رود.

روش نگهداری

چربی‌ها، پروتیئن‌ها، املاح و ویتامین‌های موجود در برنج‌های قهوه‌ای باعث می‌شود زمان ماندگاری آن نسبت به برنج سفید کمتر شود. بنابراین آن را برای پیشگیری از تجزیه و فاسد شدن در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

این نوع برنج هم می‌تواند مانند برنج سفید در کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص برنج تا پایان مدت زمان ماندگاری‌اش نگهداری شود.

برگرفته از سایت مجله نیک ونو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0