طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بادکش چگونه بیماری‌ها بهبود می‌بخشد؟

دسته بندی :باد کش, روش های درمانی 25 مرداد 1401 59



به‌طور مبسوط تری می‌توان عنوان کرد که بادكش‌گذارى با مكانیسم‌هاى متعددى باعث رفع دردها و درمان بیمارى‌هاى مختلف می‌شود كه در زیر به تعدادى از این مكانیسم‌ها اشاره می‌شود:

یكى از علل درد و خستگى در قسمت‌هاى مختلف بدن تجمع بعضى مواد نظیر اسید لاكتیك و سایر مواد زاید سلولى در مویرگ‌هاى سطحى بدن است كه معمولا با اختلال در خون‌رسانى موضعى همراه است. بادكش با ایجاد خلاء باعث انبساط عروق سطحى، تجمع خون در موضع و افزایش خون‌رسانى موضعى مى‌شود. در نتیجه اكسیژن و غذاى بیشترى به سلول‌ها رسیده، درد و خستگى رفع مى‌شود.
افزایش خون‌رسانى موضعى با فراخوانى سلول‌هاى دفاعى و فاكتورهاى ضد التهاب خونى به موضع، باعث تسریع ترمیم آسیب‌هاى بافتى و عفونت‌هاى موضعى می‌شود. مثلا با بادكش كردن اطراف زخم‌هاى بستر می‌توان به ترمیم و بهبود این زخم‌ها كمك شایانى كرد.
بادكش با ایجاد خلاء در تخلیه‌ى سموم و عفونت‌هاى موضعى، مثلا در گزیدگى با مار و عقرب كمك‌كننده است.
بادكش با ایجاد فشار منفى باعث انبساط عضلانى شده و در رفع اسپاسم عضلانى كه علت بسیارى از دردهاى موضعى است، كمك‌كننده است.
بادكش با تحریك روده‌ها و دستگاه گوارش در درمان برخى از بیمارى‌هاى گوارشى، نظیر زخم معده، تنبلى روده و یبوست كمك‌كننده است.
بادكش متناوب با جذب خون به عضلات در رفع لاغرى‌هاى موضعى و افزایش بافت ماهیچه‌اى موضع مؤثر است.
اگر علت چاقى تجمع موضعى چربى باشد، بادكش گرم در سوزاندن چربى‌هاى موضعى مؤثر است (با مكانیسم فراخوان خون به ناحیه‌ى پرچربى)
از فشار منفى ایجاد شده توسط بادكش می‌توان در كنترل و تنظیم بعضى از خونریزى‌ها در بدن بهره گرفت؛ مثلا در‌هایپرمنوره (قاعدگى با خونریزى شدید) می‌توان زیر سینه‌ها را بادكش كرد. با این عمل فشار خون از اندام تحتانى به سمت اندام فوقانى متوجه شده و از شدت خونریزى كاسته می‌شود یا در خونریزى كم (هایپو منوره) با بادكش كردن ران‌ها و ساق پاها می‌توان فشار خون را از قسمت‌هاى فوقانى به سمت اندام تحتانى متوجه ساخته و میزان خونریزى را افزایش داد.در خون دماغ شدید با بادكش كردن اطراف ناف (در طرف خونریزى) فشار خون به قسمت‌هاى تحتانى منتقل شده و خون دماغ كم كم قطع می‌شود.
تعدادى از دردهاى عضلانى بر اثر درگیر شدن اعصاب حسى بین ماهیچه‌ها یا بافت پیوندى سخت شده ایجاد می‌شود. بنابراین با بادكش کردن در بسیارى از موارد این فشار از روى عصب برداشته شده و درد تسكین می‌یابد.
دررفع خواب رفتگى‌ها و گزگز اندام، بادكش با تسریع خون‌رسانى و اكسیژناسیون بافتى مؤثر واقع می‌شود.
۱۱- عده اى از اطباء و حكما از فشار منفى بادكش جهت كمك به خروج سنگ‌هاى كلیوى استفاده می‌كنند. به این صورت كه بعد از روغن مالى، مسیر كلیه‌ها را از طرف كلیه به سمت مثانه بادكش متحرك می‌كنند.

۱۲- در افرادى كه داراى طبع سرد و تر هستند و در اصطلاح طب سنتى بلغمی‌مزاجند، بادكش گرم و خشك كاربرد فراوانى دارد و می‌تواند جایگزین مناسبى براى حجامت تر ‌باشد.

۱۳- طبق تعریف طب سنتى گاهى دردها بر اثر غلبه‌ى سردى بر بافت یا عضو ایجاد می‌شود و تجربه نشان داده است كه بسیارى از دردهاى موضعى با گرم كردن موضع تسكین می‌یابد. بادكش گرم در رفع این دردها مؤثر است.

۱۴– در طب سنتى بیمارى برص یا   Vitiligoدر دسته ى بیمارى‌هاى بلغمی ‌جاى می‌گیرد. عده‌اى با این استدلال كه بلغم سرد و تر است و بادكش گرم و خشك ، یعنى دقیقا ضد بلغم است، بادكش متناوب دست كم ۴۰ جلسه یك روز در میان را در از بین بردن ضایعات برص مؤثر می‌دانند.

۱۵-این مسأله قطعى است كه افزایش خون‌رسانى پوست توسط بادكش‌گذارى در رفع بسیارى از بیمارى‌هاى پوستى مؤثر است و تحقیقات پروفسور Von neisser نیز این مسئله را تأیید می‌كند.

۱۶-در زانوهایى كه دچار تورم، درد و تجمع مایع در مفصل شده‌اند (تجمع بلغم موضعى) با بادكش متناوب ۴۰ تا ۱۲۰ جلسه یك روز در میان می‌توان كم كم این مایع را از محیط خارج كرد.

۱۷- بادکش جهت بزرگ شدن سینه‌ها و افزایش شیردهی برای مادران شیرده موثر است .

کیفیت بادکش ویژه خانم‌ها جهت بزرگ شدن سینه‌ها و افزایش شیردهی به شرح ذیل است:

محل قراردادن لیوان‌های بادکش:حالت اول: در صورتی که تمام سینه را بتوان در داخل یک لیوان بزرگ جا دهید، انجام بادکش با یک لیوان به صورتی که کل سینه داخل آن قرار گیرد توصیه می‌شود، مخصوصا اگر افزایش سایز باشد.

حالت دوم: در صورتی که حالت اول امکان پذیر نبود، می‌بایست لیوان‌ها را در اطراف سینه و دور تا دور آن قرار داد .

تذکر:در بادکش سینه برای مادران شیرده که جهت افزایش شیردهی انجام می‌گیرد باید مراقب بود تا با فشار زیاد همراه نباشد.

– بادکش و حجامت و هر گونه عملی که باعث تحریک و انحرافی در خون می‌شود، در موقع قاعدگی در زنان ممنوع است.

– این بادکش را می‌توانید روزانه و به مدت حدود ۶ دقیقه برای هر سینه انجام دهید.

– سینه‌ها را می‌توان هم زمان بادکش کرد یا این که در هر بار انجام بادکش یک سینه را بادکش کرده و بعد از اتمام، سینه بعدی را بادکش نمود.

یاد آورى: در رفع بلغم موضعى و سیستمیك بادكش گرم و خشك بهتر از بادكش سرد است.

چه زمانی از بادکش متحرک استفاده ‌کنیم

گاهی در شرایطی که بیمار دچار اسپاسم‌های شدید عضلانی است و خستگی شدیدی بر او غالب شده است، درمانگر ترجیح می‌دهد از بادکش متحرک و روغن‌درمانی استفاده کند.

در این مرحله درمانگر بدن بیمار یا موضع موردنظر را با یکی از روغن‌های زیتون، کنجد یا روغن بادام تلخ ماساژ می‌دهد و سپس لیوان بادکش را روی موضع قرار داده و پس از انجام بادکش آن را روی موضع حرکت می‌دهد. به این ترتیب برخی از سموم و مواد زائد که در عروق بدن تجمع کرده‌اند جابه‌جا شده و به مرور از بدن تخلیه می‌شوند. از این شیوه برای درمان یبوست، اختلال‌های ایجاد شده در دستگاه گوارش و اسپاسم‌های روده نیز استفاده می‌کنند.

توصیه‌ها

براي انجام بادكش نكاتي وجود دارد كه توجه به آن‌ها براي حفظ سلامت دريافت‌كننده‌ی ماساژ بسيار ضروري و مهم است.

افرادي كه پوست بدن آن‌ها جوش‌هاي زياد و عفوني دارد پيش از استفاده از بادكش حتما با متخصص مشورت كنند.
درصورتي كه پاهاي شما به واريس شديد دچار است از انجام خودسرانه‌ی بادكش در ناحيه مبتلا به واريس خودداري كنيد زيرا ممكن است موجب حركت لخته‌هاي خوني و بروز سكته شود.
اگر پس از بادكش دچار كبودي مختصري شديد اين امر يكي از عوارض شايع ناشي از بادكش است و در كمتر از يك هفته كاملا از روي پوست‌تان محو مي‌شود.
از قرار دادن بادكش روي بدن به‌مدت زمان طولاني پرهيز كنيد، اين كار موجب بروز تاول در پوست بيمار مي‌شود.
ميزان بادكش در افراد لاغر و ضعيف هميشه با افراد چاق متفاوت است . بايد مراقب باشيد، هنگام ارائه‌ی بادكش به وضعيت بدن دريافت‌كننده‌ی بادكش توجه كنيد.
لازم است قبل از اعمال بادکش و ماساژ پاکسازی بدن صورت پذیرد و می‌توان با خوردن آش‌هایی که از سبزی‌های مختلف تهیه شده است بدن را پاکسازی کرد.
لازم است که به متخصص طب سنتی مراجعه شود و پاکسازی کلی برایش تجویز کند به عنوان مثال کسی که فشار خون دارد، نباید ناحیه‌هایی که سیستم انتقال خون مرکزی است مثل قلب و ناحیه سینه بادکش کند، چون مواد خونی به سمت قلب حرکت می‌کند و در آن قسمت خون تجمع پیدا می‌کند و مشکل ایجاد می‌شود.
یک سری از بادکش‌ها مانند بادکش خونساز مطرح شده است که کل بدن شخص را بادکش می‌کنند و از لحاظ مبانی طب سنتی دچار مشکل است چرا که باید توجه قوه‌ی مدبره بدن(سیستم هوشمند بدن) به یک ناحیه جلب شود که این مسئله موجب ضعف بدن می‌شود.
در روایات آمده است که اگر در حجامت بدن دچار ضعف شد، حجامت انجام نشود. به صورت کلی اگر دو ارگان را با هم در یک زمان بادکش کنیم، دچار مشکل می‌شود. مثلا اگر ساق پا را بادکش کنیم و بین کتف‌ها هم بادکش صورت پذیرد، مشکل ایجاد می‌شود و حالت سرگردانی قوه‌ی مدبره پیش می‌آید و حالت بیهوشی و غش هم در پی خواهد داشت.

بادکش در ناحیه‌ی در شریان‌ها و ناحیه‌هایی که رگ‌های عمیق وجود دارد و نبض می‌زنند ضروری است که انجام نشود. همچنین روی رگ‌های ساق پا که مشکل دارند خطرناک است و نباید انجام شود.
بادکش را یک‌دفعه انجام ندهند تا باعث بروز تاول نشود و سعی شود در افراد خشک مزاج قبل از بادکش مقداری روغن مالی و ماساژ در ناحیه صورت بگیرد و به آرامی ‌بادکش را انجام دهند. بادکش قوی برای کسانی که کم خونند یا فشار دارند، مضر است. اگر کسی بادکش کرد و سرگیجه گرفت، سریع بلند نشود و مقداری عسل بخورد که ضعفش برطرف شود.
در افرادی که سرطان دارند، زنان حامله، در دوران عادت ماهیانه، در پوکی استخوان شدید که ریسک شکستگی استخوان وجود دارد و در اسپاسم‌های شدید و حاد، نباید بادکش درمانی انجام شود. همچنین در افرادی که دچار ترومبوز یا به اصطلاح لخته در رگ‌های پا شده‌اند (علامت این‌ها به صورت درد، تورم و سردی یا گرمی‌ غیرعادی در پا است)، روی زخم باز و در جایی که نبض احساس می‌شود، نباید بادکش درمانی انجام شود. ضمنا افرادی که صرع دارند، تب بسیار بالا دارند، و در پوست‌های حساس، بهتر است این کار را انجام ندهند. بادکش درمانی در تخمدان‌ها، پروستات، ستون مهره‌ها، قلب و پستان در خانم‌ها و گردن بهتر است توسط پزشک انجام شود.
دکتر حمیداله افراسیابیان؛متخصص طب سنتی

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0