طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

روغن های شفابخش : ۶٫ روغن بالنگ


روغن بالنگ:
بالنگ (ترنج یا برگاموت) نوعی از مرکبات است که بیشتر با مربای معروف آن شناخته می شود. این میوه اندکی تلخ تر از گریپ فروت است ولی به ترشی لیمو نمی رسد. اسانس بالنگ برای طعم دادن به چای (به شکل ویژه ارل گری) به کار گرفته می شود. از روغن بالنگ در درمان افسردگی، اضطراب و ناراحتی های پوستی استفاده می شود. در ادامه به برخی از ویژگی های روغن مذکور اشاره شده است:

مبارزه با افسردگی و نشاط آوری
روغن بالنگ دارای ترکیباتی است که مانع از افسردگی شده و با بهبود چرخش خون به نشاط انسان کمک می کند. همین طور مصرف آن باعث افزایش ترشح هورمون ها (از جمله انسولین و صفرا) و در نتیجه بهبود سوخت و ساز بدن می گردد. بهبود شرایط روانی بیماران از نتایج مستقیم مصرف روغن بالنگ است. برای مبارزه با افسردگی می توانید، به صورت شمرده و به مدت یک تا دو دقیقه با باز گذاشتن در ظرف روغن، بخارات آن را استنشاق نمایید.
ویژگی های روغن بالنگ بسیار فراتر از تنها رفع افسردگی است. این روغن می تواند اضطراب را کاهش داده و به فرد آرامش بدهد. برای این منظور استنشاق بخار روغن به صورت دوره ای و چرب کردن پوست صورت توسط آن می تواند کارساز باشد.
پادزیستی و گندزدایی
ترکیبات ویژه ای از روغن بالنگ اثرات پادزیستی (آنتی بیوتیک) و گندزدایی (ضدعفونی کنندگی) دارند به گونه ای که از رشد ویروس ها، باکتری ها، و قارچ ها جلوگیری می کنند. بدین ترتیب با مالیدن روغن  می توان از بروز عفونت در زخم های پوستی جلوگیری نمود. اگر این روغن در کرم یا صابون به کار رود، مصرف این محصولات می تواند از تشکیل و گسترش دانه های چرکین و جوش ها در پوست جلوگیری نماید.
همین طور روغن بالنگ در درمان تبخال، ترک پاشنه پا، و داءالصدف (پسوریازیس) نافغ است. از سوی دیگر مصرف خوراکی این ماده باعث مبارزه با عفونت های گوارشی می گردد.
خواص گندزدایی روغن بالنگ به همراه بوی خوشایند و نسبتا تند، می تواند آن را به عنوان یک دئودورانت طبیعی مطرح نماید. با مالیدن روغن به بدن بدون کاهش سطح تعریق، بوی بد ایجاد نشده و در صورت وجود توسط بوی روغن محو می گردد.
روغن بالنگ یک درمان اثبات شده برای مقابله با کرم روده و آسکاریس است. به علاوه می توان از این ماده برای رفع بیماری های دهان و دندان در نقش یک دهانشویه استفاده نمود. روغن بالنگ در هر دو کاربری یادشده اثرات پایدارتری در کنار عوارض جانبی کمتر ایجاد می کند.
دردشکنی
مصرف موضعی یا داخلی روغن بالنگ کمک می کند تا هورمون های کاهنده حساسیت بدن به درد ترشح شوند. در نتیجه به جای استفاده از دردشکن های شیمیایی می توان از این روغن برای درمان سردرد، کمردرد یا احساس کوفتگی استفاده نمود. روغن بالنگ می تواند به شکلی موثر و سریع، گرفتگی های عضلانی را بر طرف سازد. مصرف دردشکن های شیمیایی می تواند به کاهش غلظت خون، اختلالات خواب و حتی آسیب به کلیه، کبد و قلب منجر گردد.

بهبود گوارش
روغن بالنگ تحریک کننده ترشح اسید معده و آنزیم های گوارشی است. با استفاده از این ماده می توان حرکات منظم روده را بهبود داد و در نتیجه با گرفتگی روده و یبوست مقابله کرد. از سوی دیگر روغن بالنگ ضدنفخ است. شواهد تجربی نشان می دهند که روغن بالنگ به خوبی با ایجاد و پیشرفت مسمومیت های غذایی مقابله می کند. در مورد میزان مصرف این روغن باید با متخصصین تغذیه مشورت نمود.
مقابله با چین و لک پوست
تولید کلاژن در پوست با استفاده موضعی روغن بالنگ افزایش می یابد. در نتیجه با استفاده منظم از این روغن می توان به جنگ چین و چروک پوست رفت. به علاوه آکنه و لکه های پوستی نیز با مصرف این ماده با سرعت بیشتری محو می شوند. علاوه بر کمک به بهبود زخم ها، روغن بالنگ در رفع جای زخم ها نیز بسیار موثر عمل می کند.

تب بری
روغن بالنگ یک تب تر موثر طبیعی است. این کار به شکل عمده مرهون سه خاصیت است. اول این که روغن بالنگ یک گندزدای طبیعی است. اثربخشی این ماده در مقابله با بیماری هایی نظیر آنفلوانزا، مالاریا و حصبه به اثبات رسیده است. دوم این که با تحریک ترشح هورمون ها، سوخت و ساز بدن بهبود یافته و همین طور تعریق و ادرار نیز بیشتر می شود. این دو عامل به کاهش دمای بدن می انجامد. سوم افزایش کمی و کیفی تنفس سلولی است که باعث خروج سریع تر مواد سمی از بدن می شود.
کاهش کلسترول خون
مصرف روغن بالنگ سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد. همین طور کاهش فشار و غلظت خود با دفع مواد اسیدی و یون های سدیم اضافی از آن از دیگر خاصیت های روغن موثره بالنگ است. مقابله با رادیکال های آزاد و عوامل مسدودکننده رگ ها نیز از این ماده مفید انتظار می رود.
توجه: از آنجا که یکی از ترکیبات این روغن به نام «برکاپتین» به محض قرار گرفتن مقابل نور خورشید سمی می شود، بلافاصله پس از استفاده از روغن آن روی صورت یا بدن از قرار گرفتن زیر نور خورشید خودداری کنید. به دلیلی مشابه نگهداری روغن بالنگ در ظرف های دربسته تیره ضروری است.

برگرفته از سایت http://www.tebeiran.ir

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0