طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

روغن های شفابخش :۳٫ روغن فرنجمشک

گیاه فرنج مشک یا درختچه زنبورعسل (وارنگ بو، بالنگو خودرو)، یک گیاه چندساله از مناطقی با آب و هوای مدیترانه ای است. فرنج مشک به شکل ویژه به دلیل خواص ملینی، تقویت حافظه، و ضدافسردگی پرورش می یابد.
روغن فرنج مشک به دلیل خواص ضدافسردگی، گرمابخشی، تحریک کنندگی عصبی، قاعده آوری، ملین بودن، ضدگرفتگی، ضدمیکروبی، ضدنفخ، عرق زایی، تب بری، پایین آوردن فشار خون، و تحریک کنندگی پوست دارای اهمیت است.
روغن فرنج مشک در بسیاری از ترکیبات موضعی و خوراکی برای استفاده از اثر ملین آن و همین طور رایحه دلپذیر آن استفاده می گردد. روغن این گیاه با تقطیر بخار ناشی از جوشاندن جوانه ها، برگ ها و ساقه ها در آب به دست می آید.

ویژگی های روغن فرنج مشک
ضدافسردگی
روغن فرنج مشک تاثیری شگرف در بهبود خلق و خو داشته و به عنوان یک ماده ضدافسردگی شناخته می شود. این روغن ناراحتی را برطرف ساخته و شادی و امید را القا می کند. در گذشته دور و در اروپا، روغن فرنج مشک با نام «عصاره زندگی» شناخته می شده است.
نیروبخشی
روغن فرنج مشک احساسات مثبت را در وجود افراد ایجاد کرده و سیستم های تنفش و قلبی عروقی شان را تقویت می کند. با استفاده از این روغن می توان از ابتلا به سرماخوردگی های مکرر جلوگیری نمود.
تحریک سیستم عصبی
روغن فرنج مشک تحریک کننده سیستم عصبی بوده و سلامت آن را بهبود می دهد. با استفاده از این ماده می توان به حالاتی نظیر سرگیجه، احساس عدم تعادل، عصبانیت، و پیچیدگی های حرکتی غلبه نمود.
ملین بودن
روغن فرنج مشک برای درمان التهاب، اضطراب و عصبانیت، آسیب دیدگی و شوک مفید است. با استنشاق بخارات این روغن می توان با سادگی بیشتری به خواب رفت و خواب پس از آن نیز با آرامش بیشتری همراه است. روغن فرنج مشک حس رضایت و آرامش را متبادر می سازد. در گذشته از این روغن برای حفظ آرامش و تقویت روحیه سربازان استفاده می شده است.
رفع گرفتگی
گرفتگی ها می توانند در ماهیچه های مختلف بدن، اعم از ماهیچه های حرکتی، یا ماهیچه های راست در سیستم گوارش یا تنفس رخ دهند. خاصیت ضدگرفتگی روغن فرنج مشک کمک می کند از بروز سرفه های سخت، گرفتگی عضلات، تنگی نفس، و دردهای شکمی جلوگیری شود. گرفتگی های یادشده را باید جدی گرفت؛ چرا که در مواردی می توانند به عوارضی جبران ناپذیر و حتی مرگ بینجامند. استفاده موضعی و خوراکی روغن فرنج مشک می تواند به درمان این گرفتگی ها کمک نماید.
تقویت معده
روغن فرنج مشک برای تقویت معده، تحریک آن و بهبود عملکردش شهره است. این روغن برای درمان زخم و ناهنجاری های معده بسیار موثر عمل می کند. همچنین فرنج مشک در تحریک ترشح اسید معده بسیار کارآمد است و راهکاری مناسب برای مقابله با تنبلی معده محسوب می شود.
بادشکنی
روغن فرنج مشک با کاهش گرفتگی در عضلات گوارشی امکان خروجی گازهای به دام افتاده در روده ها را داراست. بدین ترتیب احتمال ابتلا به عوارضی نظیر نفخ و گرفتگی عضلات شکم از بین خواهد رفت.
مبارزه با باکتری ها
روغن فرنج مشک خاصیت ضدباکتری داشته و پژوهش ها نشان داده که این ماده قادر است عفونت های مجاری ادراری، و روده ها را برطرف سازد. یکی از مزایای استفاده از این ماده عدم مقاومت عوامل بیماری زا نسبت به آنتی بیوتیک های شیمیایی است.
عرق افزایی
با این کار علاوه بر جلوگیری از احتباس آب در بدن، حجم بزرگی از مواد سمی از آن دفع می گردد. با این کار روزنه های پوست باز شده که به آن تنفس پوستی گفته می شود. این وضعیت می تواند با بهبود خارش و آکنه پوستی نیز همراه باشد.
تب بری
روغن فرنج مشک دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و از رو قادر است که عوامل ایجاد عفونت را برطرف سازد. این وضعیت با عرق ریختن و از دست رفتن دمای بدن تقویت می گردد.
کاهش دادن فشار خون
روغن فرنج مشک در صورت مصرف شدن به شکل خوراکی می تواند فشار خون را کاهش دهد. مصرف این روغن برای افراد مستعد به سکته های قلبی و مغزی توصیه می گردد. به همین ترتیب روغن فرنج مشک قادر به کاهش سطح قند خون بوده و از این راه به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.
قاعده آوری
بسیاری از مشکلات مرتبط با قاعدگی و نشانگان پس قاعدگی را می توان با روغن فرنج مشک برطرف نمود. از جمله این مشکلات می توان قاعدگی دردناک، نامنظم، خستگی بیش از اندازه، و افسردگی قاعدگی اشاره نمود.
مقابله با زوال عقل
روغن فرنج مشک یکی از مواد طبیعی است که بر اساس پژوهش های انجام شده بیشترین تاثیر را در مبارزه با آلزایمر داراست. این ماده با تحریک سیستم عصبی و سلول های مغزی قادر است با زوال عقل مقابله نماید.
فواید دیگر
از روغن فرنج مشک می توان برای درمان تبخال، عوارض پوستی، عفونت های قارچی، سردرد و خستگی استفاده نمود. در برخی از پژوهش ها استفاده از روغن فرنج مشک به صورت خوراکی و استنشاقی به عنوان راهی طبیعی برای درمان تومورهای مغزی پیشنهاد شده است.
موارد هشدار و منع مصرف
روغن فرنج مشک غیرسمی است، ولی می تواند باعث حساسیت در افراد با پوست حساس گردد. در نتیجه این افراد باید تنها با آزمایش قبلی و مشورت با پزشک به مصرف آن اقدام  نمایند. هم چنین به کارگیری این ماده برای زنان باردار توصیه نمی گردد.

برگرفته از سایت http://www.tebeiran.ir

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0