طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

روغن های شفابخش :۲٫ روغن چوب صندل

هر چند که گیاه چوب صندل به شکل عمده برای تهیه ابزار چوبی گران قیمت و تجهیزات آیینی به کار می رود، ولی روغن موثره این گیاه دارای خواص درمانی است. روغن چوب صندل با جوشانیدن قطعات چوب این درخت در آب و تقطیر بخار آن به دست می آید. برای این کار لازم است که عمر درخت دست کم ۴۰ سال باشد. با استفاده از چوب های قدیمی تر، میزان عطر و روغن استحصالی بیشتر خواهد بود.

با توجه به استفاده بی رویه از درخت چوب صندل، این گیاه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. با توجه به این موضوع، روغن چوب صندل بسیار کمیاب و گرانبها می باشد. چوب صندل نقشی اساسی در مذهب هندو دارد، به گونه ای که برای مراحل مختلف زندگی از تولد گرفته تا مرگ مورد استفاده است.
از روغن چوب صندل و خمیر آن می توان به عنوان دارو استفاده نمود. همین طور این ماده تاثیری چشم گیر روی پوست و زیبایی داشته و کاربردهای صنعتی مختفلی نظیر تولید اسپری دهان، تولید آدام و قرص، عطر، اسانس، صابون، کرم و دیگر موارد آرایش دارد. در ادامه به بررسی ویژگی های طبی این ماده پرداخته می شود.

عمده خواص دارویی روغن چوب صندل به شرح زیرند:
گندزدایی
زوغن چوب صندل در مبارزه با میکروب ها و عفونت ها چه به صورت داخلی و چه خارجی بسیار موثر است. این ماده کمک می کند تا زخم ها و ناهنجاری های داخلی از عفونت مصون بمانند. همین طور با استفاده موضعی از آن می توان از بروز مشکل در زخم ها و عارضه های پوستی جلوگیری نمود. به شکل ویژه از روغن چوب صندل می توان برای درمان و کاهش عوارض تبخال استفاده نمود.
مبارزه با التهاب
خمیر چوب صندل و روغن موثره آن برای مقابله با التهاب بسیار موثر می باشند. این مواد دارای طبعی خنک بوده و هر نوع التهاب را در مغز، سیستم گوارش، عصبی، گردش خون، و غدد برون و درون ریز درمان می کنند. همین طور قطع کردن تب، اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها، مسمومیت ها، گزش حشرات، و زخم ها با استفاده از آن با سرعت بیشتری التیام می یابند. به شکل ویژه روغن چوب صندل روی سیتسم های گردش خون و عصبی بسیار موثر است.
رفع گرفتگی
روغن چوب صندل در مقابله به گرفتگی ها بسیار موثر عمل می کند. این روغن باعث آرامش اعصاب، ماهیچه ها، و رگ های خونی شده و در نتیجه گرفتگی را برطرف می سازد. بین ترتیب می توان از آن برای درمان مسائلی نظیر گرفتگی عضلات، سرماخوردگی و مشابه آن استفاده نمود.
قابضیت
این ویژگی به روغن چوب صندل کمک می کند تا در حفظ لثه ها، ماهیچه ها و پوست موثر عمل نماید. بدین ترتیب با مصرف این روغن لثه ها و دندان ها محکم تر شده، ماهیچه ها قوی تر و پوست جوانتر می گردد. از این خاصیت برای اسپری های پس از اصلاح استفاده می شود تا میزان خارش پوست کاهش یافته و زخم های کوچک التیام یابند.
لایه برداری از پوست
روغن چوب صندل باعث لایه برداری از پوست شده و برای از بین بردن اثرات ضایعات پوستی و جای زخم ها مفید است. به شکل سنتی این کار با استفاده از خمیر چوب صندل رخ می داده است. ویژگی های مشابهی را می توان به روغن چوب صندل نیز نسبت داد. امروزه این روغن به شکل محدود در کرم ها، صابون ها و ماسک های اشرافی به کار گرفته می شود.
بادشکنی
روغن موثر چوب صندل که ذاتا آرام بخش است، باعث راحت شدن روده ها و ماهیچه های گوارشی است. در نتیجه با کمک آن می توان گازهای به دام افتاده در روده ها را آزاد نمود. همچنین مصرف این روغن از به وجود آمدن گازهای جدید جلوگیری می نماید.
ادرارآوری
روغن چوب صندل قادر است باعث افزایش ادرار شده و از این طریق به درمان عفونت های مجاری ادراری کمک نماید. همین طور خاصیت ضدالتهابی آن در این زمینه موثر بوده و باعث می گردد، زخم های مجاری ادراری هر چه زودتر درمان گردند.
ضدعفونی کنندگی
این خاصیت از چوب صندل در کنار بوی خوش سوختن آن باعث شده که جایگاهی ویژه در مراسم مذهبی داشته باشد. بوی خوش روغن چوب صندل باعث می شود که میکروب ها و حشرات کوچک موجود در محیط از بین بروند. همین طور می توان از روغن چوب صندل برای ضدعفونی کردن محل زخم ها استفاده نمود. استفاده داخلی از این روغن با ترکیب کردن آن با شیر برای درمان عفونت در گلو، مری، معده، روده ها و روده بزرگ نافع است.
خلط آوری
روغن چوب صندل به صورت یک ماده خلط آور عمل کرده و در درمان سرفه های شدید موثر ظاهر می شود. همچنین این ماده با عوامل ویروسی ایجاد کننده سرماخوردگی، آنفلوانزا و زکام مبارزه می کند. برای داشتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن را روی یک حوله تمیز ریخته و آن را جلوی مسیر تنفس خود قرار دهید.
کاهش فشار خون
استفاده خوراکی از روغن چوب صندل می تواند باعث کاهش فشار خون گردد. برای این کار می توان چند قطره از این روغن را با شیر یا عسل مخلوط کرده و مصرف نمود. استفاده موضعی از خمیر چوب صندل نیز اثراتی مشابه دارد.
آرامش بخشی
روغن چوب صندل به عنوان یک محرک سیستم عصبی را تقویت کرده و باعث ایجاد آرامش در افراد می گردد. با این کار میزان تمرکز و احساسات مفید فرد نیز بهبود می یابد. همین طور با استفاده استنشاقی و خوراکی از این روغن می توان به بهبود کیفیت حافظه کمک نمود.
موارد هشدار و منع مصرف
استفاده از این روغن به صورت خالص روی پوست توصیه نمی گردد. برای این کار لازم است که ابتدا آن را با روغن های حاملی نظیر بادام یا نارگیل مخلوط نمایید.  همین طور لازم است که زنان باردار از مصرف این روغن خودداری نمایند.

برگرفته از سایت http://www.tebeiran.ir 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0