طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

خواص شگفت‌انگیز اسفناج در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

اسفناج، گیاه بومی‌ایران است واز اوایل قرن اول میلادی، کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. اسفناج، گل‌هایی به رنگ سبزکمرنگ دارد.امروزه این گیاه پرخاصیت درهمه جای دنیا طرفداران بسیاری دارد و به خاطر خواص بی‌نظیرش، مورد توجه گیاه‌خواران  است . اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید‌. این گیاه خوراکی سبزرنگ در دسته‌ی سالم‌ترین غذاها و مواد مغذی گیاهی قرار دارد. بنابراین، یک غذای عالی است که فواید زیادی دارد . طبع اسفناج كمی‌سرد و تر است، یا اینكه معتدل است. خواص اسفناج برای اعضای داخلی بدن و برای درمان انواع بیماری‌ها واعضای دیگر بدن توصیه می‌شود.

خواص شگفت‌انگیز اسفناج درپیشگیری و درمان بیماری‌ها:
·        این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، E ،K، D بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز است.

·       فیبر زیادی دارد.اسفناج تقریبا دو برابر دیگر سبزیجات فیبر(الیاف گیاهی) دارد. فیبرموجود در اسفناج به هضم غذا کمک می‌‌کند. همچنین فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌‌تواند مانع از پرخوری شود.

·       منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.به گفته‌ی پژوهشگران، اسیدهای چرب امگا ۳، می‌‌توانند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها، محافظت کنند.

·        حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. ویتامین‌های EوC،بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.

·       سرشاراز ویتامین C است ، با سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن مقاومت می‌کند.

·       سرشاراز منیزیم است.پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌‌دهند اسفناج نه‌تنها یکی از منابع بسیار عالیِ تأمین منیزیم است، بلکه پس از پخته‌شدن نیز منیزیم آن از بین نمی‌‌رود. منیزیم یکی از مواد معدنی مهم در بدن به‌شمار می‌‌رود و در کارکرد سالم سلول‌ها و بیش از ۳۰۰ عملکرد مختلف بدن نقش دارد.منیزیم در تنظیم کلسیم، پتاسیم و سدیم بدن نقش مهمی‌برعهده دارد. این مواد به‌کمک یکدیگر ردوبدل‌شدن سیگنال بین سلول‌های عصبی و حرکتی و انقباض عضلانی را کنترل می‌‌کنند. کمبود منیزیمِ بدن در بعضی موارد، خود را به‌صورت درد و گرفتگی ماهیچه‌ای نشان می‌‌دهد. همچنین کمبود منیزیم با اختلالاتی ازقبیل بی‌خوابی، تغییر خلق‌وخو، سردرد، فشار خون و حتی افزایش احتمال ابتلا به دیابت ارتباط دارد.اسفناج ارگانیک در مقایسه با اسفناج غیرارگانیک و معمولی، منبع بهتری برای دریافت منیزیم است. بررسی‌ها نشان داده‌اند اسفناج یکی از خوراکی‌هایی است که درصد جذب منیزیم آن توسط بدن ،بسیار بالاست. برخی سعی می‌‌کنند برای مقابله با کمبود منیزیم در بدن خود و کاهش علائم ناراحت‌کننده‌ی آن، از مکمل‌های دارویی استفاده کنند، درحالی‌که نمی‌‌دانند مصرف روزانه‌ی خوراکی‌هایی مانند اسفناج که منیزیم زیادی دارند، همین کار را برای‌شان می‌‌کند.

·       دوست بینایی انسان است. آب اسفناج بینایی را تقویت  می‌کند و سرشار از ویتامین A  است . برای کاهش مشکل شب کوری خوب است . غنی از کاروتنوئیدها است و از بروز بیماری   آب مروارید جلوگیری می‌کند.  مصرف روزانه آب اسفناج می‌تواند به افزایش دید چشم  کمک کند و برای درمان فشار چشم موثر است .دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی   لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌‌دهد، محافظت می‌‌کند.

·       دربهبود سلامت دستگاه گوارش موثر است.مصرف مقدار بیشتری از اسفناج، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. اسفناج مخصوصا بورانی، تمیز كننده‌ی دستگاه  گوارش است.  بتا کاروتن و ویتامین C موجود در آن از سلول‌های روده‌ی بزرگ در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، فولات مانع از آسیب دیدن DNA و جهش در سلول‌های روده می‌شود.

·       به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. فیتونوترینت‌های موجود در اسفناج به سم‌زدایی بدن کمک می‌‌کنند و با جلوگیری از رشد انبوه فلورهای میکروسکوپی روده، کارکرد کبد را بهبود می‌‌بخشند.همچنین بین کاهش التهاب لوله‌ی گوارش و مصرف فلاوونوئید و کارتنوئیدهای درون اسفناج رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. هرچه التهاب لوله‌ی گوارش کمتر شود، لایه‌ی داخلیِ آسیب‌پذیر آن و معده نیز سالم‌تر می‌‌مانند و احتمال پیشرفت سندرم روده‌ی نشت‌کننده و ناراحتی‌های گوارشی دیگر کاهش می‌‌یابد.

·       با سرطان مبارزه می‌‌کند. اسفناج قادر است روند تشکیل سلول‌های سرطانی را آهسته کند، زیرا با داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی ازقبیل نئوزانتین و ویولازانتین جلوِ آسیب‌رسیدن به DNA را می‌‌گیرد و استرس اکسیداتیو را نیز کاهش می‌‌دهد. طبق بررسی محققان، کارتنوئیدِ موجود در اسفناج از بروز جهش در سلول‌ها جلوگیری می‌‌کند. جهش سلولی، عامل ایجاد و رشد سلول‌های سرطانی است. همچنین اسفناج هر دو رنگ‌دانه‌ی کلروپلاست و کلروفیل را در ساختار خود دارد. بررسی‌ها نشان می‌‌دهند اسفناج به‌علت داشتن این رنگ‌دانه‌ها ،نوعی ماده‌ی ضدسرطان به‌شمار می‌‌رود، زیرا مواد سرطان‌زا را از بدن خارج می‌‌کند، بدن را سم‌زدایی می‌‌کند، التهاب را کاهش می‌‌دهد و میزان آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد در درون بدن را کم می‌‌کند.پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئیدموجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و موجب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات، نیز می‌‌شود.

·       برگ‌های اسفناج به درد کاهش وزن می‌خورند، چرا که کالری و چربی بسیار کمی‌ دارد. این سبزی برگ‌دار اغلب به کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند توصیه می‌شود، زیرا وقتی رژیم دارید مهم است که از غذا خوردن مداوم پرهیز کنید.

·        به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. اسفناج منبع خوبی برای تأمین یکی از مواد اولیه‌ی ساخت استخوان یعنی ویتامین K است. این ویتامین برای سالم نگه‌داشتن اسکلت‌بندی بدن ضروری است و به‌ویژه برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی در افراد مسن و نیز جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و شکستن آن مفید است. ویتامین k در پیشگیری از لخته‌شدن خون و ازبین‌بردن التهاب بدن هم نقش دارد.

·       روند پیری زودرس را کند می‌کند.بررسی‌ها نشان می‌‌دهند مصرف سبزیجاتی نظیر اسفناج در کندکردن روند پیری مؤثر است. اسفناج می‌‌تواند از مغز در برابر بیماری‌هایی که در پیری بروز می‌‌کنند، به‌خوبی محافظت کند و حتی آسیب‌های پدیدآمده به‌دنبال سکته‌ی مغزی را ترمیم کند.آزمایش‌ها نشان می‌‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های اسفناج، ظهور علائم ذهنی و فیزیکی پیرشدن را به‌تأخیر می‌‌اندازند.

·       اسفناج تقویت كننده‌ی قلب است. التهاب و آماس در بدن یکی از فاکتورهای پرخطری است که نشانه‌ی ایجاد بیماری قلبی است و اسفناج به کاهش آن کمک می‌‌کند. محققان با بررسی خواص اسفناج نتیجه گرفته‌اند این سبزی با بهبود عملکرد ‌اسید نیتریک در بدن، از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌‌کند. ‌اسید نیتریک در بهترکردن گردش خون، کاهش فشار خون و سلامت رگ‌ها نقش دارد.

·       درسلامت پوست نقش دارد. مصرف اسفناج ازپوست درمقابل نورآفتاب محافظت می‌کند.ویتامین Aو Cموجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه‌ی فرابنفش را ترمیم می‌‌کنند. اسفناج سرشار از ویتامین B است که پوست‌تان را در برابر اشعه ی مضر ماوراء بنفش که باعث بروز آسیب‌های نور خورشید است ،سرطان پوست و پیری زودهنگام پوست محافظت می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش ممکن است با تماس با پوست فرد منجر به سرطان پوست شود ،یا ظاهر پوست را خراب کند .

·       اگر مصرف مواد غذایی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را بالا می‌‌برید و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌‌کنید. کلاژن یکی از مواد سازنده‌ی پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد. به‌این‌ترتیب مصرف اسفناج و سبزیجاتِ حاوی آنتی‌اکسیدان روش خوبی برای به ‌تأخیرانداختن پیری پوست و افزایش سلامت آن است.

·       سالاد  اسفناج می‌تواند وعده ی غذایی سبک و دلپذیری باشد. مصرف این سالاد، به ویژه برای شام، برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند و در عین حال بدنی سالم و قوی دارا باشند توصیه می‌شود.

·       مصرف آب اسفناج به طور منظم از بروزدرد مفاصل جلوگیری می‌کند.

·       اسفناج بدن را آرام و به طور کامل دور از استرس نگه می‌دارد. این گیاه خوراکی شامل مقدار زیادی روی و منیزیم است که کمک می‌کنند خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشید و در نتیجه راه را برای بهبودی موثرتر هموار می‌کند. منیزیم کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته‌ی خود را در عرض چند ثانیه دوباره به دست بیاورید. خواب با کیفیت، چشمان خسته‌ی شما را استراحت می‌دهد و در نتیجه به طور کلی بدن‌تان را آرام می‌کند.خواص اسفناج برای آرامش بدن واقعا عالی است.

·       خاصیت ضدالتهابی دارد.نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است که نقش مهمی‌در التهاب‌ها ایفا می‌‌کند. این مواد به وفور در اسفناج یافت می‌‌شود. این سبزی را همراه غذا بخورید.

·       برای فشار خون مفید است.مطالعات دانشمندان نشان داده است پپتیدهای موجود در اسفناج با جلوگیری از فعالیت برخی آنزیم‌ها ،باعث کاهش چشمگیر فشار خون می‌‌شود.

·       اسفناج ضدكم خونی است. آب اسفناج دارای آهن  بالایی است . اسفناج منبع غنی آهن است و تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در درمان کم خونی موثر است. آب اسفناج  مخلوط با آب هویج می‌تواند به مشکل کم خونی در زنان کمک کند.كسانی كه دچار كم‎خونی شده‎اند،اسفناج را در سبزی‌های خوردنی خود قرار دهندو هر روز حداقل سه برگ اسفناج بخورند.

·       اسفناج در پاکسازی آکنه مفید است. برای خلاص شدن از شر آکنه، می‌توانید با ترکیب کردن اسفناج و کمی ‌آب یک ماسک صورت آماده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. این ماسک آلودگی، چربی و التهاب را از پوست شما حذف می‌کند و در نتیجه آن را از درون پرطراوت و جوان می‌کند..

·       سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌‌بخشد. یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هااست.

·       خواص اسفناج برای پوست فوق العاده است.این سبزی برای سلامت و زیبایی پوست فوق العاده است. اسفناج طراوت پوست را حفظ می‌‌کند. حجم زیاد ویتامین Aموجود در اسفناج به سلامت پوست کمک کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین می‌‌کند. به این شکل، این ماده برای مقابله با پسوریازیس، آکنه و حتی چین و چروک پوست نیز سودمند خواهد بود.

·       ساز و کار کلسیم در بدن را تنظیم می‌‌کند. ویتامین K موجود در اسفناج یکی از اجزای لازم برای شکل‌گیری فرآیندی است که از رسوب کلسیم در رگ‌ها و در نتیجه تصلب شرایین‌ (سخت شدن دیواره رگ‌ها)و نیز بیماری‌های قلبی و عروق جلوگیری می‌‌کند.

·       جوانی و زیبایی  پوست شما را حفظ می‌کند.اسفناج سرشار است از آنتی اکسیدان‌هایی که رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین می‌برند. این رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب می‌زنند و در نتیجه باعث پیری قبل از موعد می‌شوند. بنابراین خوردن اسفناج به طور منظم جوانی پوست شما را حفظ می‌کند؛ سرعت تخریب پوست وابسته به سن را کم می‌کند و باعث می‌شود که پوست‌تان جوان‌تر و پرطراوت‌تر به نظر برسد.

·       مصرف آب اسفناج  از خونریزی لثه پیشگیری می‌کند.آب اسفناج طبیعی دارای ویتامین C  بالایی است. مصرف منظم آب می‌تواند به  مشکل خونریزی لثه کمک کند.

·       از سیستم عصبی حفاظت می‌‌کند. ویتامین  kفراوان در اسفناج به ساخت پوشش اطراف عصب‌های موجود در بدن کمک می‌‌کند. این پوشش نقش مهمی‌ در حفظ سیستم عصبی بدن انسان دارد .

·       مصرف آب اسفناج به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. آب اسفناج سرشار از منگنز است. برای پایین آوردن فشار خون سودمند است. مصرف آب  اسفناج یک یا دو بار در هفته می‌تواند میزان فشارخون طبیعی بدن را حفظ کند.

·       در پیشگیری از بروز دیابت موثراست.اسفناج حاوی استروئیدهای مفیدی به‌نام فیتواکسایتروئید است. بررسی‌ها نشان داده‌اند این استروئید، متابولیسم(سوخت و ساز) گلوکز یا همان شکر خودمان را افزایش می‌‌دهد و به‌این‌ترتیب سطح قند خون پایدار می‌‌ماند و بالا نمی‌‌رود. این خاصیت برای بیماری دیابت پنهان، دیابت و نیز سندرم‌های دیگری که در متابولیسم سلولی اختلال به‌وجود می‌‌آورند، به‌شدت به‌کار می‌‌آید، زیرا این استروئید مؤلفه‌هایی را که ذخیره‌ی چربی را برای هورمون انسولین به سطح بحرانی می‌‌رسانند، به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش می‌‌دهند.ترکیبات موجود در اسفناج خطر عوارض جانبی دیابت را پایین می‌‌آورد.بیماران دیابتی ممکن است به‌خاطر ناراحتی‌شان به بیماری‌هایی جانبی‌ نظیر ناراحتی قلبی، کوری، آسیب به اعصاب، احساس بی‌حسی در دست‌وپا و… مبتلا شوند. اسفناج در پیشگیری از ابتلا به این موارد مؤثر است.

·       به بهبود رنگ پوست کمک می‌کند.اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است و به این ترتیب با به حداقل رساندن آکنه، کبودی روی پوست و حلقه‌های تیره، به پوست‌تان رنگ روشنی می‌دهد. فراوانی ویتامین و مواد معدنی در این سبزی به سرعت خارش پوست ناشی از خشکی را رفع می‌کند، و بنابراین رنگ درخشانی به پوست شما می‌دهد.

·       کلسترول خون (چربی خون)را پایین می‌‌آورد.

·       به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسفناج از پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه و عفونت دندان و لثه جلوگیری می‌‌کنند. ازاین‌رو، خوردن آنها سلامت دندان‌ها را تضمین می‌‌کند.

·       درافزایش سلامتی و رشد موها موثر است. اسفناج یک ماده‌ی غذایی فوق العاده و متشکل از ویتامین‌های B، C و E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳؛ و همه‌ی اینها برای رشد مو لازم است . آهن موجود در اسفناج کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به فولیکول‌های مو برسانند. این امر برای رشد مو و داشتن تارهای محکم ضروری است.تغذیه ی مناسب برای داشتن گیسوانی دلپذیر، حیاتی است. برای این منظور، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل که مواد مغذی مورد نیازتان را برای شمافراهم می‌کند، داشته باشید. اسفناج جایگاه مهمی‌را در این زمینه را اشغال می‌کند، چرا که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب بهبود موها می‌شوند.مصرف این سبزی  درجلوگیری از ریزش مونقش دارد.

توصیه‌های مهم:

·       اسفناج را می‌توان خام یا پخته خورد.

·       اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ‌های کلیه و مثانه مناسب نیست.

·       به منظور اجتناب از زیاد پختن اسفناج ، سعی کنید آن را با بخار بپزید.

·       افرادی که سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل کنند .

ترجمه و تدوین:وحید عرفانی،نویسنده و پژوهشگر در حوزه سلامت

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0