طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بیماری‌های زنانه و راه حل‌های طب سنتی


بیماری‌های متعددی متوجه زنان می‌شود که چند دسته از آن‌ها مربوط به رعایت نکردن بهداشت فردی است. دستگاه تناسلی بانوان را به دو بخش خارجی و داخلی می‌توان تقسیم کرد.

دستگاه تناسلی خارجی شامل :  فرج (وولو) ، مهبل ( واژن ) و پرده‌ی بكارت (‌هایمن ) است.

دستگاه تناسلی داخلی شامل رحم، گردن رحم و لوله‌های رحمی‌( لوله‌های فالوپ ) و تخمدان‌هاست.

قـاعـدگـی یا عادت ماهانه

قاعدگي يا عادت ماهانه كه به آن پريود، (قاعدگي) رگل و حيض هم مي‌گويند به خونريزي دوره‌اي رحم كه در واقع خروج خون و قطعات ريزش يافته داخلي رحم است، گفته مي‌شود.عادت ماهیانه خونریزی ماهانه از رحم  بانوان است. به نام‌های دیگری مانند قاعدگی ،  منس و پریود هم خوانده می‌شود.خون قاعدگی ترکیبی از خون کامل و بافت‌های ریزش کرده‌ی رحم است.اکثر دوره‌های قاعدگی بین ۳ تا ۸ روز طول می‌کشد.

در روزهاي عادت ماهانه و هنگام خونريزي، حمام كردن روزانه نه تنها ضرري ندارد بلكه ضروري نيز هست و باعث از بين رفتن بوي ناخوشايند بدن و رفع خستگي و كسالت مي‌شود. توجه داشته باشيد كه در هنگام استحمام، از نشستن در كف حمام خودداري و به شكل ايستاده حمام كنيد.

فواصل قاعدگي:

فاصله‌ی بين دو قاعدگي در افراد مختلف و همچنين در يك فرد ثابت نيست. معمولا فاصله‌ی طبيعي بين شروع يك قاعدگي تا شروع قاعدگي بعدي ۲۸ روز است اما فقط در تعداد كمي از زنان اين فاصله كاملا منظم است. فاصله‌ی بين دو قاعدگي تحت تاثير عوامل زيادي مانند اضطراب و نگراني، تغييرات فصلي و آب و هوا، تغيير محيط زندگي و تغذيه قرار دارد. اما به طور كلي فاصله‌ی بين دو قاعدگي بين ۲۱ تا ۳۵ روز طبيعي است.

افتادگی رحم

بارداری ، افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، چاقی مفرط حتی سرفه‌های مزمن و طولانی یا وجود نداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران یائسگی باعث بروز این بیماری می‌شود.

       درد و فشار زیر شکم

       بی اختیاری ادرار

       احساس فوریت در ادرار

       تکرر ادرار

       احتباس ادراری

       درد ناشی از عدم تشکیل ادرار

       یبوست

       اسهال

       بی اختیاری مدفوع

       کمر درد

       پهلو درد

       درد لگن

       ناراحتی کلی لگن

       دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)

       افزایش حجم خونریزی قاعدگی

       خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی

عفونت واژن

شایع‌ترین بیماری، عفونت‌های ناحیه‌ی واژن و با شیوع کمتر رحم و لوله‌هاست. این بیماران اغلب به دلیل علائم همراه و گاه تکرار این علائم یا طولانی شدن آن به پزشک مراجعه می‌کنند. اما قبل از شرح علائم باید راجع به حالات طبیعی واژن توضیح داد.

در حالت عادی واژن دارای ترشحاتی است که این ترشحات در زمان میانه‌ی سیکل یا چهاردهمین روز پس از شروع پریود به حداکثر میزان خود می‌رسد.

این ترشحات که پس از پایان پریود و پاک شدن شروع می‌شود، در ابتدا شفاف بوده و به‌تدریج غلیظ تر شده، رنگ آن سفید مایل به زرد می‌شود و در میانه‌ی سیکل به حداکثر میزان خود می‌رسد.

پس برخی مواقع وجود این ترشحات طبیعی بوده و نیاز به درمان ندارد.عامل عفونت‌های واژن باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زای متعددی هستند و گاه چند عامل بیماری‌زا با هم موجب عفونت می‌شوند .

در برخی موارد به دلیل تغییرات محیط واژن باکتری در این محیط ماندگار شده و به رغم درمان مناسب مجددا بیماری عود می‌کند اما ترشحاتی که علامت اولیه و اصلی عفونت‌های واژن است به اشکال مختلفی می‌توانند باشند: از ترشحات اندک تا فراوان، از ترشحات کم بو تا بسیار بد بو با رنگ‌های مختلف به‌خصوص خاکستری یا زرد مایل به سبز، همراه با خارش یا سوزش یا خونریزی حین نزدیکی یا خونریزی حین معاینه، یا وجود ترشحات پنیری شکل همراه با خارش یا سوزش حین نزدیکی یا سوزش حین ادرار کردن.

علائمی‌که ذکر شد شایع‌ترین علائم در انواع عفونت‌های واژن است که در صورت وجود این علائم باید به پزشک جهت معاینه مراجعه شود. در بسیاری از موارد چند عفونت با هم اتفاق می‌افتد و درمان یکی به تنهایی کافی نیست و در مواردی هم علائم یک عفونت شبیه دیگری است.

به علاوه در برخی از موارد باید همسر بیمار هم درمان شود چون عامل عفونت به مرد منتقل شده و هر چند ممکن است در مردان بیماری علامت‌داری ایجاد نشود، اما قابلیت انتقال مجدد به زن وجود داشته و موجب عود مجدد می‌شود

بعضی عفونت‌ها مثل عفونت قارچی آنقدر شایع هستند که ۷۵ درصد بانوان در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه می‌کنند و برخی هر سال چند بار دچار این مشکل می‌شوند.

علامت این بیماری : خارش و ترشحات پنیری است. این بیماری به خصوص در زنان باردار، افراد دیابتی و کسانی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند یا به طور مرتب داروهای کورتون دار مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

نسخه ۱

ﻣﻮﺿﻮﻉ :  ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺯﻧﺎﻧﮕﻲ

ﺻﻮﺭﺕ ﺩاﺭﻭ : ﺣﻨﺎ

ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻣﺼﺮﻑ : ﺣﻨﺎ ﺭا ﺑ‌ه‌ﺼﻮﺭﺕ ﺩﻭﻏﺎﺏ ( ﺧﻤﻴﺮ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﻞ)  ﺩﺭﺳﺖ ﻛﻨﻴﺪ و ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻫﺎ و ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻴﺪ و ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ۱۵ اﻟﻲ ۳۰ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﺑﻌﺪ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺁﺑﻜﺸﻲ ﻛﻨﻴﺪ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺪﻥ ﺭا اﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻴﻤﺎﺭی‌های ﭘﻮﺳﺘﻲ ﺑﻴﻤﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ.

نسخه ۲

ﻣﻮﺿﻮﻉ : ﺭﻓﻊ ﻋﻔﻮﻧﺖ و ﺳﺮﺩﻱ ﺭﺣﻢ

ﺻﻮﺭﺕ ﺩاﺭﻭ :  ﻋﺴﻞ

ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻣﺼﺮﻑ : ﺑﺮاﻱ ﺭﻓﻊ ﻋﻔﻮﻧﺖ و ﺳﺮﺩﻱ ﺭﺣﻢ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﻋﺴﻞ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺛﺮ و ﻣﻔﻴﺪ اﺳﺖ . ﻳﻚ ﻗﺎﺷﻖ ﻋﺴﻞ ﺭا ﺭﻭﻱ ﺣﺮاﺭﺕ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﮔﺮﻡ ﻛﻨﻴﺪ و ﺩاﺧﻞ ﺳﺮﻧﮓ ﺑﻜﺸﻴﺪ و ﺷﺐ ﻗﺒﻞ اﺯ ﺧﻮاﺏ  ﺑﻪ ﺩاﺧﻞ ﻭاﮊﻥ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﻛﻨﻴﺪ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭا ﻫﺮ ﺷﺐ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۱۰ شب اﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ. ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺭﺣﻢ و ﺯﺧﻢ ﻫﺎ اﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺘﻪ و ﺳﺮﺩﻱ ﺭﺣﻢ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

نسخه ۳

ﻣﻮﺿﻮﻉ: ﻣﺸﻜﻼﺕ و ﺑﻴﻤﺎﺭﻳ‌ﻬﺎﻱ ﺯﻧﺎﻥ

طریقه مصرف دارو : ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻳﺮ ﺷﻜﻢ و ﻛﺸﺎﻟﻪ ﻫﺎﻱ ﺭاﻥ ﺭا ﺑﺎﺩﻛﺶ ﮔﺮﻡ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﺭﺣﻢ ﺧﻮنﺮﺳﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ و ﺗﺨﻤﻚ ﻫﺎ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺭﻭﻏﻦ ﺩاﺭﭼﻴﻦ و ﺭﻭﻏﻦ‌ﻫﺎﻱ ﮔﺮﻡ ﺑﺮاﻱ ﻣﺎﺳﺎﮊ ﺯﻳﺮ ﺷﻜﻢ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﺎﻟﻲ اﺳﺖ.

نسخه ۴

ﻣﻮﺿﻮﻉ : ﺭﻓﻊ ﺳﺮﺩﻱ و ﺭﻃﻮﺑﺖ ﺭﺣﻢ

ﺻﻮﺭﺕ ﺩاﺭﻭ : ﻣﺎﺯﻭ ۱۰ ﮔﺮﻡ – ﭘﻮﺳﺖ اﻧﺎﺭ ۱۰ ﮔﺮﻡ – ﺟﻔﺖ ﺑﻠﻮﻁ ۱۰ ﮔﺮﻡ –  ﻋﺮﻕ ﺭاﺯﻳﺎﻧﻪ

ﻃﺮﻳﻘﻪ‌ی ﻣﺼﺮﻑ دارو:  ﻣﺎﺯﻭ و ﭘﻮﺳﺖ اﻧﺎﺭ و ﺟﻔﺖ ﺑﻠﻮﻁ ﺭا ﺑﻪ ﻣﻘﺪاﺭ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻛﺮﺩﻩ و ﺁﺳﻴﺎﺏ و ﻛﻤﻲ اﺯ ﺁﻥ ﺭا ﺑﺎ ﻋﺮﻕ ﺭاﺯﻳﺎﻧﻪ ﺧﻤﻴﺮ و ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻴﺎﻑ اﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻛﻨﻴﺪ.

اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭا ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪاﺭ ۱اﻟﻲ ۲ ﺑﺎﺭ اﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ. ﺭﻃﻮﺑﺖ و ﺳﺮﺩﻱ ﺭﺣﻢ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ و ﺭﺣﻢ ﻛﺎﻣﻼ ﭘﺎﻛﺴﺎﺯﻱ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ.

نسخه ۵

موضوع: درمان عفونت رحم

اگر عفونت همراه با خارش باشد درمانش نشستن در وانی از سرکه است. به این ترتیب که یک لیوان سرکه‌ی طبیعی در سه لیتر آب جوشیده ولرم را آماده کرده روزی نیم ساعت ۷ الی ۱۴ مرحله در آن بنشینید.

اگر عفونت بدون خارش باشد : تزریق واژینال عسل ۷ الی ۱۴ مرحله شبی یک‌بار

توجه : دخترانی که ازدواج نکرده‌اند از ترکیب یک لیوان آب جوشیده ولرم به همراه ۴ قاشق غذاخوری عسل استفاده کنند.

نسخه ۶

موضوع: درمان دیسمنوره(درد قاعدگی)

شبی یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر زمان پریودی  (۱۲۰ شب)

درمان اورژانسی : دم کرده دارچین و زنجفیل یا شوید

نسخه ۷

موضوع: درمان مشکلات تخمدانی از قبیل( تنبلی تخمدان ـ کیست تخمدان ـ ناباروری به علت تخمک ـ مشکلات هورمونی ـ فیبروم )

طول درمان ۴۰ الی ۱۲۰ روز است.

شبی یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر زمان پریودی

دوسین روزی دو قاشق مرباخوری صبح و شام ( سه واحد عسل + یک واحد سیاه دانه‌ی نیم کوب)

استفاده از داروی ترکیبی زیر به صورت واژینال ۱۴ مرحله در ایام پاکی (زاج به اندازه‌ی یک نخود؛ بیشتر نشود + یک قاشق مرباخوری عسل + یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون بودار تصفیه نشده )

توجه : دخترانی که ازدواج نکرده‌اند از دود داروهای (اسفند + کندر + زاج) باید استفاده کنند. دود را ۱۴روز باید به رحم برسانند.

برگرفته از سایت مجله نیک ونو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0