طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

با اکالیپتوس به استقبال سرما بروید

کم‌کم فصل پاییز از راه می‌رسد، فصل سرما، آلرژی و سرماخوردگی. بدون شک همه‌ی افراد دوست دارند فصل‌های سرد سال را بدون ویروس و بیماری سپری کنند. بعضی افراد برای رهایی از مشکلات جسمانی این فصل به داروهای شیمیایی و بعضی دیگر به داروهای گیاهی متوسل می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین و مفیدترین گیاهان دارویی برای بالا بردن ایمنی بدن در فصل سرد پاییز، اکالیپتوس است. اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت، با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند و خواص ضد التهابی دارد. با ما باشید تا با گوشه‌ای از خواص معجزه‌گر اکالیپتوس آشنا شوید.

گیاه شناسی

اکالیپتوس درخت بومی استرالیاست. ریشه‌ی این درخت سه برابر وزن آن، آب جذب می‌کند. مردمان استرالیا می‌دانستند اگر در منطقه‌ی بیابانی استرالیا به نام «آتبک» (Outpack) با بی‌آبی مواجه شوند، می‌توانند ریشه‌های اکالیپتوس را که آکنده از آب است، برای رفع تشنگی از زمین بیرون بیاورند. جوشانده‌ی این گیاه، بخور، روغن و برگ‌های آن معجزه می‌کنند. از اين گياه كه نزديك به ۶۰۰ گونه‌ی مختلف دارد، در سه گروه دارويی، اسانس‌های صنعتی و اسانس‌های معطر استفاده مي‌شود. در تهیه‌ی پاستيل‌ها و قرص‌های مكيدنی نيز كاربرد دارد. همچنين «متروپلين» موجود در آن كه هم اينک مورد بررسی دانشمندان است، می‌تواند در كاهش قندخون موثر باشد. ماده‌ی اكاليپتوس موجود در گياه، اهميت ويژه‌ای به آن داده و باعث شده هيچ نوع حشره‌ای در اطراف آن يافت نشود. اين گياه هميشه سبز، دارای برگ‌های معطر و گل‌های زرد تا سفيد است كه در فصل بهار ظاهر می‌شود. گياه اكاليپتوس گياه بومي ايران نيست و زماني كه وارد ايران شد، در مناطق مختلف كشور كاشته شد و توانست با اين مناطق سازگاري پيدا كند و در اين مناطق رشد كرده است.

اشكال موجود

اين گياه به شکل روغن مايع اسانسي، روغن اسانسي به شكل پماد تنتور برگ‌، برگ خام و چاي قابل دسترسي است. قطره‌هاي ضد سرفه‌ی تجاري، انواع شربت‌ها، مايعات تبخيركننده، روغن‌هاي ماليدني، انواع خميردندان و مواد شست‌وشوي دهان حاوي روغن اكاليپتوس يا تركيب اصلي آن يعني «سينئول» است.

طبیعت اکالیپتوس

اکالیپتوس از نظر طب سنتی، طبیعت گرم و خشک دارد.

بیماری‌ها را به دست اکالیپتوس بسپارید.

اکالیپتوس بهترین درمان طبیعی برای تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم و نیش حشرات محسوب می‌شود.

– برخی علایم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می‌دهد.

– علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو، موجب رفع احتقان بینی می‌شود.

– اکالیپتوس باعث می‌شود ترشحات، روان شده و راحت‌تر دفع شود؛ برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. همچنین این گیاه معجزه‌گر، سرفه‌های چرکی را تسکین می‌دهد.

– به گفته‌ی متخصصان طب گیاهی، اسانس اکالیپتوس دارای خاصیت ضد میکروبی در مقابل برخی از باکتری‌هاست و در حالت کلی، اثرات ضد میکروبی این گیاه بیشتر روی باکتری‌‌های گرم مثبت است.

– همچنین وجود دو خاصیت توام قابض و ضد ‌میکروبی در اکالیپتوس، باعث شده که در بیماری‌‌های مختلف مجاری ادرار از آن استفاده شود.

– گیاه دارویی اکالیپتوس باز‌کننده‌ی بینی است و می‌تواند برای کسانی که دچار سینوزیت هستند کمک‌کننده باشد. البته اکالیپتوس، ماده‌ی درمان کننده‌ی سینوزیت نیست و می‌‌تواند سردردهای ناشی از سینوزیت را کاهش دهد. اکالیپتوس موجب کاهش میکروب‌‌ها در سینوس‌ها می‌شود.

– در سال‌‌های اخیر از اکالیپتوس در آدامس و آب‌نبات استفاده می‌شود که تاثیرات مناسبی برای بدن داشته است.

برگ‌های پرفایده

– از برگ‌های اکالیپتوس برای‌ درمان جراحت‌ها و پایین آوردن تب استفاده می‌شود.

– برگ‌های اکالیپتوس و روغنی که از آن‌ به دست می‌آید، سبب کشتن باکتری‌ها و رفع ناراحتی‌های تنفسی افراد مبتلا به خناق، آسم و برونشیت می‌شود.

– برگ اکالیپتوس خلط‌آور، کاهنده‌ی قند خون و دافع انگل است.

– اگر بیمار هستید و قصد دارید در منزل استراحت کنید، بهتر است هوای خانه را تمیز نگه دارید. برای این کار توصیه می‌‌شود با اکالیپتوس هوای منزل‌تان را تصفیه کنید، زیرا این گیاه خیلی زود میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید برای این که شب‌ها راحت‌تر بخوابید، هوای اتاق خواب‌تان را با این گیاه تمیز کنید تا در طول شب راحت‌تر نفس بکشید. یک مشت برگ نیم‌کوب اکالیپتوس را در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید و ظرف را در اتاق‌تان قرار دهید. یا این که می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در یک پیاله‌ی حاوی آب داغ بریزید و آن را روی کتری قرار دهید.

فواید دارویی روغن اکالیپتوس

اگر سابقه‌ی مصرف ویکس را داشته باشید، احتمالا خنکی و احساس سوزش ناشی از مرهم روی پوست و پاک شدن سینوس‌ها در اثر رایحه‌ی نعناعی و معطر آن را به یاد خواهید آورد. در واقع این اثرات مربوط به روغن اصیل اکالیپتوس است که در تهیه‌ی ویکس از آن استفاده می‌شود.

– معمولا شوره‌ی سر باعث نگرانی و نوعی استرس می‌شود و برای هیچ کس خوشایند نیست. چشمک زدن این دانه‌های ریز و سفید در بین موها یا جلوه‌گری آن‌ها روی لباس‌ها، هر بیننده‌ای را ناراحت می‌کند. برای مقابله با این مشکل از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید. بهترین روش این است که قبل از هر چیزی، از شامپوی مناسب ضد شوره استفاده کنید. حتما شامپویی را انتخاب ‌کنید که مناسب جنس موهای‌تان باشد.‌ همچنین می‌توانید‌۴۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۱۰۰ گرم شامپوی معمولی بریزید و موهای‌تان را با دقت با آن بشویید. در نهایت نیز موها را با آب خنک، آب بکشید.

– حتما شما هم، خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید چون این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکن دارد.

دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید و هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را با آن ماساژ دهید.

– اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است و بدن را از ضعف نجات می‌دهد. ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر بریزید و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت سه تا چهار روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید یا این که ۱۰ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

– زمانی که بیماری‌های زمستانی همه‌گیر می‌شوند، به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز، دو تا سه قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و زیر کف پا یا داخل مشت دست‌تان بمالید. با همین کار ساده، بسیاری از مشکلات زمستانی را از خود دور می‌کنید.

– اکالیپتوس لیمویی می‌تواند باعث آرامش و تسکین اعصاب شود. برای مقابله با اضطراب، چند قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را روی یک دستمال تمیز بچکانید و جلوی بینی‌تان بگیرید. استشمام این بو باعث ایجاد آرامش می‌شود. هر زمانی که اضطراب به سراغ‌تان آمد، این کار را تکرار کنید.

– اکالیپتوس لیمویی به راحتی حشره‌ها را فرار می‌دهد. اگر حشره‌ای نیش‌تان زده باشد، می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. اکالیپتوس جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد. برای این کار ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس، روغن اکالیپتوس لیمویی یا درخت چای را در یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و چندین بار در روز روی جای نیش حشره بمالید.

دمنوش اکالیپتوس

برای تهیه‌ی دم کرده‌ی اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه تا چهار فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

بخور اکالیپتوس‌؛ ضد عفونی کننده‌ی خانه

بخور اکالیپتوس در ضد عفونی کردن مجاری تنفسی مفید است و از بخور برگ‌‌های اکالیپتوس می‌توان برای درمان التهاب غشای مخاطی و ضد عفونی کردن مجاری تنفسی استفاده کرد.

هشدار

– به یاد داشته باشید که استفاده از روغن‌ و عصاره‌ی اکالیپتوس برای کودکان، خانم‌های باردار و شیرده و همچنین افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند، منع مصرف دارد.

– مصرف بیش از حد اکالیپتوس ممکن است باعث ورم معده و روده، سردرد، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار و پایین آمدن فشار خون شود.

– همچنین مصرف خیلی زیاد اکالیپتوس موجب فلج دستگاه تنفسی، خفگی و مرگ می‌شود.

– روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست؛ اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد.

– افرادی که مبتلا به التهاب معده‌‌ای-روده‌ای یا التهاب مجرای صفراوی هستند، باید از مصرف عصاره ی برگ اکالیپتوس اجتناب کنند. در صورت ابتلا به ناراحتی کبد نیز از مصرف آن پرهیز کنند.

از مصرف بی ‌رویه ی عصاره این گیاه هم اجتناب کنید زیرا تانین موجود در عصاره‌ی آن می‌‌تواند در صورتی که بی‌‌رویه مصرف شود، به انواع شکم ‌درد یا آسیب کبدی و کلیوی منجر شود.

– روغن و عصاره‌ی اکالیپتوس می‌‌تواند اثرات داروهایی را که برای درمان کمبود قند خون به کار می‌‌رود، خنثی کند. اگر به بیماری افت قند خون مبتلا هستید، پزشک خود را قبل از مصرف گیاه از موضوع آگاه کنید.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو

————-


برگ این درخت مصرف داروئی زیادی دارد:
۱٫    ضدعفونی کننده قوی است.
۲٫    قابض (جلوگیری از اسهال) و تب بر است.
۳٫    عفونت های مجاری تنفسی را برطرف می کند.
۴٫    تب توبه را درمان می کند.
۵٫    برای بیماری پوستی چای اوکالیپتوس را روی پوست بمالید.
۶٫    برای تسکین درد رماتیسم، چند قطره اسانس اوکالیپتوس را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کرده و روی محل درد بمالید.
۷٫    برای التیام سوختگی ها، محل سوختگی را با چای اوکالیپتوس کمپرس کنید.
۸٫    چای اوکالیپتوس سینه را نرم میکند.
۹٫    برونیت و آسم را برطرف میکند.
۱۰٫   برای فراری دادن حشرات چند قطره اوکالیپتوس را در ظرف آبی ریخته و بگذارید بجوشد.
۱۱٫    چای اوکالیپتوس کرم را می کشد.
۱۲٫    بهترین دارو برای برطرف کردن سرماخوردگی و آنفولانزا است. برای این منظور روغن اوکالیپتوس را در آب ریخته و بخور دهید و یا چای اوکالیپتوس بنوشید.
۱۳٫    عرق آور است.
۱۴٫    اخلاط را نرم کرده و بیرون می آورد.
۱۵٫    سرفه را برطرف می کند.
۱۶٫    داروی خوبی برای مبتلایان به بیماری قند می باشد و قندخون را پائین می آورد.
۱۷٫    خونریزی را بند می آورد.
۱۸٫    برای معالجه اسهال مناسب است.
۱۹٫    زخم ها را می توانید با چای اوکالیپتوس شستشو دهید.
۲۰٫    برای برطرف کردن دندان درد و درد لثه، برگ اوکالیپتوس را بجوید.
۲۱٫    زکام و سرماخوردگی را برطرف می کند.
۲۲٫    برای رفع گلو درد چای اوکالیپتوس را غرغره کنید.
۲۳٫    سلسله اعصاب را تقویت می کند.
۲۴٫    سرگیجه را برطرف میکند.
۲۵٫    ضد تشنج است.
۲۶٫    در قدیم برای از بین بردن شپش از آن استفاده می کردند.
مضرات بیش از حد اوکالیپتوس ممکن است باعث ورم معده و روده ، سردرد، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار و پائین آمدن فشار خون میشود.
همچنین مصرف خیلی زیاد اوکالیپتوس موجب فلج دستگاه تنفسی و پیدایش خفگی و مرگ میشود.

برگرفته از کتاب یکصد گیاه معجزه گر نوشته دکتر سهراب خوش بین

برگرفته از سایت بوعلی دارو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0