طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

با گیاهان دارویی تورم لب را درمان کنید

دسته بندی :بیماریها و نسخه های درمانی 25 مرداد 1401 246


ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که لب‌تان، ناگهان ورم کند و به دنبال آن دچار مشکلاتی شوید. خونریزی و سختی در غذا خوردن و نوشیدن، صحبت کردن و حتی باز کردن دهان از عوارض تورم لب است که به دلایلی مانند شرایط آب و هوا، خشکی، کمبودهای تغذیه‌ای، عفونت ویروسی، کم آبی بدن، آلرژی‌ها، نیش حشرات یا استفاده از محصولات آرایشی نامرغوب به وجود می‌آید. بسیاری از افراد وقتی دچار این عارضه می‌شوند، از برخی داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند که گاهی درمان کننده نیست. اگر شما هم دچار تورم لب شده‌اید، این درمان‌های خانگی را امتحان کنید.

کمپرس سرد: قراردادن تکه‌های یخ در یک حوله‌ی کاغذی یا لیف حمام تمیز یکی از بهترین راه‌هایی است که به کاهش تورم لب کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از یک کیسه‌ی نخود فرنگی یخ زده یا یک قاشق سرد استفاده کنید. کمپرس سرد را به آرامی روی ناحیه‌ی متورم به مدت ده دقیقه، در حالت استراحت قرار دهید.

توجه: یخ را به طور مستقیم روی ناحیه‌ی متورم قرار ندهید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خواص ضدالتهابی دارد که در کاهش تورم و سوزش لب متورم بسیار موثر است. این درمان بهترین راه حل برای تورم ناشی از گزش حشرات، پشه یا نوعی از واکنش‌های آلرژیک است. ژل تازه‌ی آلوئه‌ورا را روی لب بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود. دو یا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

چای سیاه

چای سیاه حاوی ترکیبات شناخته شده‌ی تانن است که در کاهش تورم لب و اطراف آن موثر است. چای سیاه کیسه‌ای را ده دقیقه در آب گرم قرار دهید، سپس بگذارید خنک شود و ده دقیقه روی لب متورم قرار دهید. روزی چند بار این کار را انجام دهید.

عسل

عسل، درمان طبیعی و ضدباکتری موثری است که به سرعت لب ورم کرده را درمان می‌کند، از عفونت جلوگیری کرده و التهاب، تورم و درد را کاهش می‌دهد.

زردچوبه

پودر زردچوبه ضدعفونی کننده برای لب ورم کرده است. شما می‌توانید از پماد گیاهی زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه را با یک قاشق چای‌خوری آب سرد مخلوط کنید تا خمیر شود، آن را روی منطقه‌ی آسیب دیده قرار دهید و بگذارید خشک شود. سپس با آب ولرم آن را تمیز کنید. هر روز تا زمان بهبودی این کار را انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز برای درمان ورم لب ناشی از یک واکنش حساسیتی، تاول یا حشره گزیدگی توصیه می‌شود، زیرا درد را کاهش داده و التهاب را از بین می‌برد.

با مخلوط کردن سه قاشق چای‌خوری جوش شیرین با یک قاشق چای‌خوری آب، خمیری درست کنید و چند دقیقه روی لب بمالید؛ سپس با آب سرد بشویید. چند بار در روز تا زمان بهبودی این کار را انجام دهید.

نمک

نمک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است که میکروب ناشی از عفونت را می‌کشد. یک قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان آب کمی گرم مخلوط کنید و با یک توپ پنبه به آرامی روی لب بمالید. ممکن است اول احساس سوزش کنید اما برای تورم لب بسیار مفید است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عنصر موثر برای ورم لب است چون خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد.

روغن درخت چای را با کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل رقیق کنید و اجازه دهید حدود نیم ساعت بماند. سپس محل تورم را بشویید و روی آن را روغن بمالید. چند بار در روز (تا زمان بهبودی) این کار را انجام دهید.

شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از ژل آلوئه‌ورا و چند قطره از روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. مقدار کمی از این مخلوط را روی لب بزنید و به آرامی چند دقیقه ماساژ دهید. بیست تا سی دقیقه بعد بشویید.

نکته

هرگز روغن درخت چای را خالص و غلیظ مصرف نکنید، چون پوست را می‌سوزاند. در صورت تحریک، بلافاصله با آب سرد بشویید. همچنین برای کودکان از این روغن استفاده نکنید.

کمپرس گرم

از کمپرس گرم مانند کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس آب گرم یکی دیگر از راه‌های موثر برای درمان لب ورم کرده است. جریان خون لب را بهبود داده و از تجمع خون در ناحیه‌ی متورم می‌کاهد.

یک لیف حمام در آب گرم خیس کرده، آب اضافی آن را بگیرید و ده دقیقه در ناحیه‌ی متورم قرار دهید. پس از یک ساعت این کار را تکرار کنید. برای نتایج بهتر از کمپرس سرد و گرم به تناوب هر سه تا چهار ساعت استفاده کنید.

توجه

از استفاده از کمپرس گرم در طول چند روز اول خودداری کنید.

چوب فندق

چوب فندق تورم و درد را تسکین می‌دهد. یک قاشق غذاخوری از چوب درخت فندق را با نصف قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید. توپ پنبه‌ای را در این مخلوط فرو ببرید و روی قسمت متورم لب بگذارید. نیم ساعت بعد با آب سرد بشویید و تا زمان بهبودی تکرار کنید. همراه با این درمان طبیعی، از یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از ویتامین استفاده کنید.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0