طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

فواید بی شمار آب کدو حلوایی

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف در روزهای سرد سال باید در رژیم غذایی خود تغییراتی به وجود بیاورید. به عبارت دیگر باید غذاها، میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که اجازه ندهد طبیعت فصل‌های پاییز و زمستان بدن شما را بیمار کند و حافظ سلامتی‌تان باشد. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر آش‌ها، دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی، یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های پاییزی را امتحان کنید. آب کدو حلوایی که از خواص خاصی برخوردار است. با خواص درمانی این آب میوه‌ی طبیعی آشنا شوید.

گیاه شناسی

کدو تنبل و کدو حلوایی دو گونه‌ی متفاوت کدو هستند. کدو تنبل میوه‌ای شبیه به کدوست که رنگ نارنجی دارد. بسیار درشت و بیضوی شکل است و وزن آن به ۴۰ کیلوگرم هم می‌رسد. نوع بیضوی به خاطر استفاده از تخم آن کاشته می‌شود. کدو حلوایی شیرین و به رنگ زرد یا نارنجی است و معمولا یک طرف آن بزرگ‌تر و پهن‌تر از طرف دیگر است و برای خوردن کاشته می‌شود.

طبیعت

طبیعت کدو حلوایی سرد و تر است.

خواص درمانی

غذای خوب کودک

یکی از بهترین غذاهای تکمیلی کودک که در رشد و نمو او تاثیر مثبتی دارد، کدو حلوایی است و می‌توان از آن به عنوان یک غذای مکمل با ارزش غذایی بالا استفاده کرد.

برای تغذیه‌ی کودک خود می‌توانید کدو را به‌شکل مکعب‌های کوچک برش بزنید، همراه کمی آب به مدت نیم ساعت داخل قابلمه‌ی سربسته حرارت دهید تا بخارپز شوند. سپس آن را پوره کرده و به کودک دهید. مخلوط آن با پوره‌ی سیب نیز مغذی است. مواد غذایی مانند موز، سیب‌زمینی پخته، هویج، برنج، عدس، مرغ و ماست نیز گزینه‌های مناسبی برای پوره‌ی مخلوط کدو هستند که مصرف آن‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود.

رطوبت‌رسانی به مو

بسیاری از افراد در فصل‌های سرد سال دچار خشکی پوست و مو می‌شوند. برای درمان خشکی موها از عصاره‌ی کدو حلوایی استفاده کنید، زیرا موهای خشک و آسیب‌دیده را به‌خوبی ترمیم می‌کند. روزانه نصف فنجان آب کدو حلوایی را بنوشید تا موهایی شاداب داشته باشید. همچنین محتوای بالای ویتامین A این آبمیوه همراه پتاسیم زیاد آن، باعث رشد بهتر مو می‌شود. عصاره‌ی کدو حلوایی یک ماده‌ی موثر برای درمان ریزش مو است.

پوستی درخشان

محتوای بالای ویتامین C، E و بتاکاروتن کدو حلوایی، شما را جوان‌تر و شاداب‌تر با پوستی شفاف‌تر نشان خواهد داد. روزانه یک فنجان از این نوشیدنی را میل کنید تا پوست‌تان درخشان بماند. ترکیب آن با موادی مانند عسل، ماست، لیمو و روغن‌های گیاهی باعث آب‌رسانی پوست شده و مواد مغذی مفیدی را برای هر نوع پوست تامین می‌کند.

درمان هپاتیت

هپاتیت از جمله بیماری‌هایی است که درمان نسخه‌های خاص و مداوم می‌خواهد. با این حال متخصصان طب سنتی نوشیدن آب کدو حلوایی را به بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی توصیه می‌کنند. مواد فعال بیولوژیکی موجود در این عصاره مانند یک پاک‌کننده‌ی طبیعی کبد عمل می‌کند.

سنگ شکن کلیه

اگر درد سنگ کلیه و کیسه‌ی صفرا آزارتان می‌دهد، مصرف روزانه‌ی آب کدو حلوایی را فراموش نکنید. شما می‌توانید به مدت ۱۰ روز و هر روز سه مرتبه، نصف لیوان آب این میوه را بنوشید. این نوشیدنی دفع مواد سمی را از سیستم کلیوی سرعت می‌بخشد و درمان موثری برای زخم‌ها و تنظیم اسیدیته‌ی خون است

* آب کدوی پخته با سرکه برای بیشتر بيماری‌های گرم مفید است و با گوشت موجب تسریع هضم می‌شود. ضماد پخته‌ی آن روی معده، کبد و کلیه، مسکن حرارت و التهاب آن‌هاست.

دفع مواد زائد

کدو حلوایی در پاکسازی مواد زائد تجمع یافته در رگ‌ها بسیار موثر است و همچنین احتمال بیماری و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای این عصاره نیز مانع از خشک شدن و سخت شدن دیواره‌ی رگ‌ها می‌شود.

کاهش فشارخون

متاسفانه این روزها افراد بسیاری دچار فشارخون و کلسترول بد خون هستند. استفاده از عصاره‌ی کدو حلوایی درمانگر این بیماری‌هاست. پکتین و فیتواسترول‌های موجود در این میوه عامل موثری در کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد خون) و نیز فشارخون است.

ضد یبوست

آب کدو حلوایی به دلیل ملین بودن به درمان یبوست و کاهش حرکات روده بزرگ کمک می‌کند. به این منظور شما می‌توانید روزانه یک فنجان از این آبمیوه‌ی پاییز‌ی بنوشید.

خنک‌کننده‌ی بدن

گاهی‌ اوقات به دلایل مختلف، بدن دچار حرارتی بالا می‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هنگام افزایش حرارت بدن (ناشی از محیط، استرس، مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم) مصرف یک لیوان آبمیوه توصیه می‌شود و به سرعت حرارت بدن را تنظیم می‌کند.

گوشت کدو خنک کننده، مدر و آنتی‌لیتیک و مصرف زیاد آن، قی‌آور و مسهل است. مخلوطش با آبلیمو برای جوش چرکین صورت، کورک و آبسه مفید است.

دم‌کرده‌ی برگ کدو مخلوط با خاکستر به شکل ضماد برای کمر درد زنان حامله مفید است.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C و سایر مواد معدنی موجود در عصاره‌ی کدو حلوایی باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی شده و بدن را در مقابل بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند.

مسکن طبیعی

برای درمان دردهای مختلف باید از مسکن‌های طبیعی استفاده کرد. برخی متخصصان طب سنتی، نوشیدن یک لیوان آن را همراه عسل برای داشتن اعصابی آرام و خوابی راحت توصیه می‌کنند.

مرهم سوختگی

کدو حلوایی به دلیل داشتن مخلوطی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌خصوص ویتامین C، A و روی، خاصیت التیام‌بخش فوق‌العاده‌ای دارد، به طوری که محل نیش حشرات و التهابات ناشی از سوختگی سطحی را تسکین می‌بخشد. کافی است مقداری از آن را روی موضع مورد نظر بگذارید.

ضد تهوع

با نوشیدن یک لیوان عصاره‌ی کدو حلوایی با بیماری صبحگاهی (تهوع، بدحالی و بی‌حالی) که به‌خصوص در میان زنان باردار شایع است، خداحافظی کنید.

نسخه‌های دیگر

* اگر چند قطره آب کدو را با شیر مخلوط کنید و در گوش و بینی بریزید برای سردرد گرم، هذیان، ورم‌های گرم و بی‌خوابی مفید است. ترکیب آن با روغن گل سرخ برای درمان درد گوش مفید است.

* ضماد ساییده‌ی آن بر پیشانی اطفال برای ورم گرم پیشانی، سردرد گرم، رفع خشکی دماغ و بی خوابی مفید است. گذاشتن ضماد آن روی چشم هم همین خاصیت را دارد. غرغره‌ی آب کدو برای درد حلق و درد دندان گرم مفید است.

* آب کدوی پخته با تمر هندی و شکر برای تسکین حرارت دماغ، سردرد و وسواس نافع است. اگر اسفناج را با کدو، جو یا ماش پوست گرفته در روغن بادام و آب بپزند، خوردن آن برای درد سینه و سرفه‌ی گرم نافع است.

* خوردن آب کدوی پخته که با فشار عصاره گرفته شده باشد به میزان ۱۵۰ گرم یا ۳۰۰ گرم با عسل، ملین و مسهل معتدلی است. اگر با مغز فلوس، ترنجبین و بنفشه خورده شود مسهل صفراست. همراه با تمر هندی و شکر پاک کننده‌ی روده، کلیه و مسهل صفرای سوخته است.

احتياطات در مورد كدو

برای افرادی که معتاد به قولنج باشند مضر است، زیرا کدو ایجاد قولنج می‌کند.

موجب نفخ و کاهش اشتها می‌شود. شیخ الرئیس معتقد است هر چند آب کدو نافع است، اما گاهی به دلیل مدر بودن مضر است. بنابراین به افراد پیر و سرد مزاج یا ساکن در مناطق سرد توصیه نمی‌شود.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0