طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

روغن های شفابخش : ۵٫ روغن سنبل ختایی


سنبل ختایی چیست؟
سنبل ختایی یا حشیشه الملائک (آنژلیک) گیاهی علفی و دوساله است که به شکل خودرو سبز می شود. این گیاه در اصل بومی چین و شمال هند بوده و به شکل سنتی در آشپزی شرق آسیا کاربرد دارد. سنبل ختایی به شکل گسترده به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی و به عنوان یک ادویه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از این گیاه به عنوان درمانی برای وبا یاد می گردید.

خواص روغن سنبل ختایی
روغن سنبل ختایی از طریق جوشاندن دانه ها، ریشه و گاه تمام اجزای گیاه در آب و تقطیر بخار حاصل از آن به دست می آید. روغن سنبل ختایی دارای خواص ضدگرفتگی، ضدنفخ، ادرارآور، تب بر، منقبض کننده و محرک روده است. به علاوه این روغن محرک، نرم کننده سینه، مقوی، ضدتشنج، بادشکن، خلط آور، قاعده آور، و معرق می باشد.

ضدگرفتگی

روغن سنبل ختایی را می توان برای گرفتگی های عضلانی، تنفسی، گوارشی و عصبی به کار گرفت. بدین ترتیب با استفاده از این روغن می توان بیماری هایی چون دردها و گرفتگی های عضلانی، سرفه های شدید، دردهای شکمی و سینه ای، و مفاصل دردناک را بهبود داد. مصرف روغن سنبل ختایی به صورت موضعی و خوراکی در درمان این دردها نافع است.

ملین/ بادشکن

روغن سنبل ختایی قادر است تا با تحریک ماهیچه های لوله گوارش، از جمع شدن گاز در روده ها جلوگیری نموده و از ابتلا به ناراحتی هایی چون یبوست، نفخ، گرفتگی روده بزرگ، رفلاکس معده و حتی فشار خون بالا جلوگیری نماید. استفاده از این روغن برای مبتلایان به زخم های سیستم گوارش نیز سودمند است.

تصفیه کنندگی خون

روغن سنبل ختایی در تصفیه کردن خون بسیار موثر است. این کار به معنای کاهش سطوح مواد سمی در خون می باشد. تصفیه خون عمدتا از طریق افزایش ادرار و تعریق صورت گرفته و از طریق آن موادی مثل نمک، اسید اوریک، صفرا، و روغن از بدن دفع می شود. نتیجه این کار کاهش فشار و چربی خون و خلاص از دست بیماری هایی چون روماتیسم مفصلی، آرتروز، نقرس و سنگ کلیه و مثانه است.

مقابله با خونریزی و التیام زخم ها

روغن سنبل ختایی یک ماده فوق العاده برای بند آوردن خونریزی می باشد؛ چرا که باعث لخته شدن سریع خود در مجاورت هوا می گردد. استفاده از ضماد حاوی این روغن علاوه بر کوتاه کردن زمان خونریزی باعث می شود تا زخم ها نیز ضدعفونی شده و زودتر التیام یابند.

محافظت از کبد

روغن سنبل ختایی باعث تحریک کبد به ترشح هورمون های خود شده و از تجمع مواد سمی در آن جلوگیری می نماید. این روغن برای افراد مبتلا به آسیب های کبدی بسیار موثر است. همچنین در روغن سنبل ختایی در متعادل کردن سطح صفرا در خون و جلوگیری از بروز سنگ صفرا تاثیرگذار است.
قاعده آوری

روغن سنبل ختایی یک ماده بسیار مناسب برای تنظیم خونریزی ماهیانه است. این ماده باعث تنظیم هورمون های زنانگی می شود. به علاوه درد، خستگی، حالت تهوع، گرفتگی و سایر ناراحتی های این دوران نیز با مصرف موضعی و خوراکی این روغن قابل درمان یا بهبود می باشد.
خلط آوری

روغن سنبل ختایی در تولید و جدا کردن خلط از دیواره لوله های تنفسی و سایر عروق بدن موفق عمل می کند. از این رو می توان آن را به عنوان جایگزینی طبیعی برای «اکسپکتورانت» به کار گرفت. این ماده درمانگری مناسب برای عفونت های سینوسی و از جمله سینوزیت به شمار می آید. تاثیر این روغن در بهبود تنفس بیماران مبتلا به آسم و برونشیت چشمگیر است.


تب بری

روغن سنبل ختایی با مبارزه با عوامل بیماری زا به کاهش تب کمک می کند. به علاوه تعریق و ادرار بیشتر نیز به این خاصیت کمک می کنند. به علاوه با تقویت معده، امکان جذب مواد مغذی توسط این ماده بهبود می یابد که به بهبود خاصیت تب بری کمک می کند. جدا از این برخی از تب ها ناشی از گرفتگی در لوله گوارش هستند که در این صورت نیز روغن سنبل ختایی یک گزینه مناسب است.

تقویت اعصاب/ آرام بخشی

مصرف روغن سنبل ختایی باعث تقویت اعصاب بدن می شود. در حالی که این ماده از تحریک بی موقع اعصاب جلوگیری می نماید، آنها را برای مقابله با کارکردهای استاندارد و ارادی یاری می رساند. از این روغن می توان برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز استفاده نمود. به شکل ویژه استفاده موضعی از روغن سنبل ختایی برای تحریک اعصاب انگشتان بی حس شده مفید است.

گندزدایی/ قارچ کشی

روغن سنبل ختایی یک گندزدای طبیعی است و قادر است میکروب های موجود در سطح پوست و درون لوله گوارش را نابود سازد. استفاده خوراکی از این روغن به نابودی انگل های روده و بیماری های عفونی داخلی کمک می کند. استفاده موضعی از این ماده برای درمان قارچ بین انگشتان پا مفید است.

رفع التهابات پوستی

با استفاده از مقادیر محدود از روغن سنبل ختایی می توان التهابات پوستی و خارش را به شکل چشم گیری بهبود داد. در طب سنتی شرق آسیا، استفاده موضعی از این روغن برای درمان عوارض اسکلتی نظیر شکستگی نیز سودمند گزارش شده است.
موارد منع استفاده
به دلیل وجود میزان قند بالا، استفاده از این گیاه و محصولات آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی گردد. به علاوه زنان باردار نباید از محصولات سنبل ختایی استفاده کنند. روغن سنبل ختایی با قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید ترکیباتی سمی تولید می کند. بنابر این لازم است مطمئن شوید پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید روغن به شکل کامل جذب پوست شما شده باشد. به علاوه در صورت استفاده موضعی و خوراکی بیش از اندازه این روغن حساسیت و خارش پوستی ایجاد خواهد شد.

برگرفته از سایتhttp://www.tebeiran.ir

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0