طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

دمنوش پونه کوهی



گیاه شناسی

پونه‌ی کوهی، گیاهی معطر از خانواده‌ی نعناعیان است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و برگ‌های متقابل به اندازه‌های متغیر دارد و هرچه به‌طرف راس گیاه می‌رود، کوچک‌تر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه‌ی برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گل‌ها نیز به ‌طول چهار تا هفت میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ، خوشه افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

طبیعت

پونه از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی گرم و خشک دارد. این گیاه در مکزیک و اروپا به عنوان یک افزودنی فوق‌العاده در کنار آویشن در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.

پونه‌ی کوهی، منبع ویتامین K

پونه‌ی کوهی منبع غنی ویتامین K و E است و منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ دارد. ویتامین K باعث ارتقای رشد استخوانی می‌شود و یکی از ریزمغذی‌های موثر در تولید سلول‌های استخوانی است. این ویتامین‌ها در تولید پروتئین‌های انعقادی خون نیز نقش بسزایی دارند.

پونه آنتی‌اکسیدان دارد

برگ‌های سبز پونه‌ی کوهی تیمول، رزمارینیک اسید و فیتوکمیکال‌های بسیار قوی دارد که می‌توانند سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی پونه کوهی ۴۲ بار بیشتر از سیب، ۳۰ مرتبه بیشتر از سیب‌زمینی و ۱۲ بار بیشتر از پرتقال است.

تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است

پونه‌ی کوهی تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و در مبارزه با عفونت‌ها قوی عمل می‌کند. مواد شیمیایی فعال در این گیاه رشد باکتری‌های مضر را متوقف می‌کند و نسبت به داروهای شیمیایی بسیار موثرتر است.

سرشار از فیبر است

فیبرهای موجود در پونه‌ی کوهی، باعث اتصال نمک‌های صفراوی به مواد سمی سرطان‌زا در کولون می‌شود. درنتیجه دفع آن‌ها از بدن را تسریع می‌کند و بدن مجبور می‌شود تا کلسترول بیشتری را برای تولید نمک‌های صفراوی تجزیه کند، به همین دلیل مصرف دمنوش پونه‌ی کوهی سطح کلسترول بدن را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان کولون را کم می‌کند.

التهاب را از بین می‌برد

ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی به نام «بتاکاریوفیلین» در پونه‌ی کوهی، بدن را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت می‌کند.

خواص دیگر

– مشکلات معده و روده‌ مانند نفخ، سنگینی معده، سکسکه، تسریع هضم غذا و … را بهبود می‌دهد.

– مجاری تنفسی را ضدعفونی و سرماخوردگی و برونشیت را درمان می‌کند.

– دردهای ماهیچه‌ای، درد دندان، سر و گوش‌ را تسکین می‌دهد.

– بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، شوره سر و …را بهبود می‌بخشد.

– درمان انگل‌های روده‌ای است.

طرز تهیه

مقداری برگ خشک شده‏‌ی پونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

مضرات

پونه‌ی کوهی می‌تواند منجر به ناراحتی‌ معده برخی از افراد و ایجاد آلرژی‌ شود.

برگرفته از سایت مجله نیک و نو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0