طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان کولیت روده در طب سنتی

علایم بیماری

علایم و نشانه‌های بیماری کولیت روده بسته به شدت آن متفاوت است و می‌تواند خود را کم‌کم یا ناگهانی نشان دهد. علایم این بیماری عبارتند از:

*خونریزی دستگاه گوارش

*درد و تورم مفصل

*دل‌درد

‌*صدای شکم

*خون در مدفوع

*درد راست روده

*توده‌های پوستی

*تهوع و استفراغ

*اسهال

*تب

*کاهش وزن

*زخم دهان

دلایل ایجادکننده‌ی بیماری

براساس تحقیقات علمی عفونت‌های تنفسی، استرس‌های شدید، نقص ژنتیکی و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌توانند باعث بروز بیماری کولیت روده شوند. زمانی که دستگاه ایمنی بدن درحال مبارزه با ویروس یا باکتری بیماری‌زاست، دستگاه گوارش ملتهب می‌شود. همچنین ممکن است التهاب ناشی از واکنش خود ایمنی بدن باشد که در آن سیستم ایمنی حتی درصورت عدم وجود باکتری یا ویروس خاصی واکنش نشان می‌دهد. در این شرایط سیستم ایمنی، باکتری‌های داخل روده را به عنوان یک تهدید می‌شناسد و به این ترتیب به بافت‌های روده حمله می‌کند و باعث التهاب روده می‌شود.

عوارض بیماری

احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ (کولون)

التهاب مفاصل، پوست و چشم‌ها

بیماری‌های کبدی و سنگ کلیه

خشکی شدید بدن

پوکی استخوان

خونریزی شدید

طب سنتی چه می‌گوید؟

بر اساس منابع طب سنتی کولیت روده براساس غلبه‌ی دو خلط یا دو مزاج ضد همدیگر که باعث خشکی روده می‌شوند بروز می‌کند.

در بعضی بیماران ممکن است این خشکی ناشی از سودا باشد، اما در بیشتر موارد ناشی از غلبه‌ی صفراست. پاسخ بدن نسبت به خشکی روده، ایجاد رطوبت و تولید بلغم است. در طب سنتی بین شش ماه تا یک سال زمان لازم است تا خشکی روده‌ها تعدیل شود، بدن تولید بلغم اضافه نکند و روده‌ها به حالت طبیعی خود (گرم و تری) برگردند.

یکی از اصول درمان بیماری کولیت روده در طب سنتی، تعادل مزاج کبد است زیرا از اعضای رئیسه‌ی بدن است که اعمال خود را به واسطه‌ی روده انجام می‌دهد.

علت التهاب روده معمولا خشکی و غلبه‌ی صفراست، بنابراین متخصص طب سنتی با توجه به این که کبد و روده‌ی بیمار چه درجه‌ای از گرمی و خشکی دارد، نسخه‌ی درمانی را تجویز می‌کند تا کبد و روده به تعادل برسد.

اولین درمان، اصلاح تغذیه‌ی بیمار است بنابراین باید از مصرف غذاها و خوراکی‌های بلغم‌زا و دارای طبع خشک مانند ماست، دوغ ، بادمجان، سیر، سس، ترشی، فلفل، دارچین و زنجبیل، قرمه سبزی، آش رشته و … پرهیز کرد.

رعایت نکته‌های زیر نیز در درمان موثر است:

مصرف وعده‌های غذایی کوچک

مصرف فراوان آب و مایعات

پرهز از مصرف غذاهای حساسیت‌زا

مصرف میوه و سبزیجات

محدود کردن مصرف لبنیات

خاکشیر: اگر بیمار اسهال شدید دارد باید مخلوط خاکشیر بو داده را با آب جوش مصرف کند. میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن بیمار متفاوت است.

بارهنگ: سه تا پنج بار در روز، یک قاشق غذاخوری بارهنگ را با آب جوش مخلوط کنید و به بیمار بدهید. اگر بیمار از اسهال رنج می‌برد، بهتر است از بارهنگ بو داده استفاده شود. با توجه به شرایط بیمار (به خصوص بیمارانی که دفع بلغم و خون دارند) مصرف بارهنگ باید افزایش یابد.

شوید: سه قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب بجوشانید تا مقدار آن نصف شود، سپس آن را صاف کرده با عسل شیرین کنید.

طب سوزنی

تحقیقات علمی نشان می‌دهد طب سوزنی اثر مثبتی در درمان بیماری کولیت روده دارد و با استفاده از آن می‌توان شدت درد بیمار را کاهش داد.

برگرفته از سایت مجله نیک ونو

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0