طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان بیماری سل با نسخه‌های گیاهی


سل يك بيماري مزمن، عفوني و واگيردار است که از سال‌های بسیار دور وجود داشته است، اگر چه به نظر می‌رسد امروزه با وجود پیشرفت علم پزشکی باید از بین رفته باشد، اما هم چنان دیده می‌شود و گاهی نیز افراد مبتلا را به کام مرگ می‌کشاند. در گذشته به اشتباه تصور می‌کردند نفرین کسی یا شدت غم و غصه دلیل اصلی ابتلا به بیماری سل است، اما بعدها علم ثابت کرد ابتلا به آن، عامل باكتريايي دارد. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود هشت ميليون نفر به تعداد مبتلايان این بیماری افزوده مي‌‌شود و هم‌اكنون حدود يك سوم ساكنان كره‌ی خاكي به باكتري سل آلوده‌اند.

سل چیست؟

سل بیماری عفونی، مزمن و واگیردار است که با ورود باکتری کوچکی به نام «باسیل سل» به داخل ریه‌ها، ایجاد می‌شود و نه فقط ریه‌ها، بلکه سایر اعضای بدن مانند پوست، حنجره، استخوان‌ها، روده و…. را نیز مورد هجوم قرار می‌دهد. به همین دلیل سل را به دو دسته سل ريوي و سل خارج از ريه تقسيم مي‌كنند. سل خارج از ريه بسته به اين كه كدام عضو از بدن را درگير کند، به نام همان عضو يا نامي مرتبط با آن شناخته مي‌شود. با اين حال از بين اين دو نوع، سل ريوي شيوع بسيار بيشتري دارد و دست‌كم ۷۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری را در برمي‌گيرد. در سل ریه، میکروب بیماری پس از ورود به بدن شروع به تکثیر کرده و پس از مدتی در ریه‌ها ضایعاتی ایجاد می‌کند.

این باکتری‌ها توسط حشرات، خون، ظروف غذا، لیوان آب یا اشیای دیگر منتقل نمی‌شوند، بلکه به وسیله‌ی استنشاق ذرات منتشر شده در اثر سرفه، عطسه و صحبت کردن با فرد مسلول انتقال می‌یابد. فرد مسلولی که به طور مرتب دارو مصرف می‌کند و نتیجه‌ی آزمایشات خلط او منفی است نمی‌تواند ناقل این بیماری باشد.

عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری

* افزایش سن

* تغدیه‌ی نامناسب

* مصرف دخانیات

* شیمی درمانی و عفونت

* شرایط زندگی نامناسب

* محیط آلوده و غیر بهداشتی

علایم بیماری

* سرفه

* خستگی زودرس

* تب خفیف

* عرق شبانه

* درد در ناحیه‌ی ستون فقرات و کمر

* لاغری و کاهش تدریجی وزن

* تنگی نفس

* گرفتگی صدا

درمان‌های گیاهی

گیاهان زیر با دارا بودن اثرات درمانی قابض، ضد عفونی کننده‌ی ریه‌ها و مجاری تنفسی، دفع‌کننده‌ی اخلاط، جلوگیری از تکثیر باکتری مولد بیماری، می‌توانند در درمان بیماری سل ریوی موثر واقع شوند.

انجبار: انجبار مقوی، قابض، دارای دو نوع تانن موثر و کمک کننده به درمان بیماری سل به‌خصوص در آغاز ابتلاست.

مصرف خیسانده‌ی قطعه‌های ریشه‌ی گیاه در آب نیم گرم، به مقدار سه تا چهار فنجان در روز است.

اکالیپتوس: اکالیپتوس ضد عفونی‌ کننده‌ی عمومی به‌خصوص مجاری تنفسی، آرام کننده‌ی سرفه، رقیق کننده‌ی ترشحات ریه و خلط‌آور، موثر در درمان برونشیت‌های حاد و مزمن، سل ریوی، گریپ و… است.

۳۰ تا ۶۰ گرم برگ گیاه اکالیپتوس را در یک لیتر آب جوش بریزید تا دم بکشد، سپس چهار تا پنج فنجان در روز مصرف کنید.

بارهنگ: بارهنگ تصفیه کننده‌ی خون، قابض، نرم‌کننده، موثر در درمان اخلاط خونی، برونشیت مزمن، سل و…. است.

۵۰ گرم برگ بارهنگ، اکالیپتوس و انجبار را به مدت یک دقیقه بجوشانید، سپس اجازه دهید ۱۲ ساعت باقی بماند. پس از صاف کردن، به مقدار چند فنجان در روز مصرف شود.

دم اسب: دم اسب قابض، تامین کننده‌ی عناصر معدنی و ضروری بدن و موثر در درمان اخلاط خونی است. دم اسب به علت دارا بودن سیلیس برای مسلولین که مقدار درصد این ماده در آن‌ها خیلی کم است، بسیار مفید است.

۵ تا ۲۰ گرم در روز عصاره‌ی روان گیاه را مصرف کنید.

برگ درخت گردو: مقوی، قابض، ضد عفونی کننده، موثر در درمان برونشیت‌های حاد و مزمن، سل و… است.

۱۵ تا ۳۰ گرم برگ گیاه را در یک لیتر آب به مقدار دو تا پنج فنجان در روز بجوشانید و سپس مصرف کنید.

سیر: ضد عفونی‌کننده‌ی دستگاه تنفسی، ضد باکتری، موثر در رفع بیماری‌های ریوی، برونشیت‌های حاد و مزمن، سل و … است. از نظر درمانی سیر خام بر نوع پخته‌ی آن مزیت دارد.

می‌توانید سیر خام را در سالاد بریزید یا به شکل پخته در غذاها مصرف کنید. خوردن سیر و نارگیل کوبیده‌ی مخلوط با آب لیموی تازه‌، بسیار موثر است

شنبلیه: اثر تقویت‌کننده، محرک پانکراس، دستگاه هضم، رفع‌کننده‌ی لاغری مسلولین و تقویت آن‌ها را دارد.

مصرف روزانه‌ی دو تا سه قاشق مرباخوری گرد دانه شنبلیله با مخلوط عسل به بیماران مسلول توصیه می‌شود.

گل سرخ: قابض، تقویت‌کننده و از قدیم در درمان مسلولین معمول بوده است.

* مصرف روزانه‌ی ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گل سرخ که از ترکیب ۲۵۰ گرم گلبرگ غنچه‌های در حال شکفتن و ۷۵۰ گرم قند به اضافه‌ی مقداری گلاب تهیه می‌شود و حالت خمیر مانند و غلظت عسل را دارد، به مسلولین توصیه می‌شود.

* مصرف بعضی گیاهان دارویی مانند اکیناسیا (برای بهبود سیستم ایمنی مفید است)، گل ماهور و شبدر چمنی (برای درمان سرفه استفاده می‌شود و خواص آنتی‌بیوتیکی دارد) می‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. نحوه‌ی استفاده از این گیاهان هم بدین شکل است که یک قاشق غذاخوری اکیناسیا را به مدت ۲۵ دقیقه در یک چهارم لیتر آب با حرارت ملایم بجوشانید. سپس آن را در ظرف حاوی یک تا دو قاشق غذاخوری گل ماهور و شبدر چمنی بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید. این ترکیب می‌تواند روزانه مورد استفاده‌ی بیماران قرار گیرد، البته مصرف آن به صورت تازه توصیه می‌شود.

رژیم غذایی مفید

– رژیم غذایی در مرحله‌ی حاد بیماری (وقتی تب بالاست) باید حاوی مقادیر زیادی مایعات و در دو تا سه روز ابتدایی تب باشد. حجم مایعات باید به اندازه‌ای باشد که مقدار آب از دست رفته در تعریق و حجم کافی ادرار برای دفع مواد زاید را تامین کند. مصرف شیر، آب میوه، انواع سوپ و آب برای این منظور مناسب است.

– کربوهیدرات کافی باید به شکل گلوکز، ساکاروز و نشاسته در غذاهای روزانه گنجانده شود. بیشتر غذاهای بیمار باید ترکیبی از غلات و حبوبات همراه با پروتیین حیوانی باشد. فرنی انتخاب مناسبی است.

– در مرحله‌ی تب مزمن و با پیشرفت بیماری سل، بیماران دچار کاهش اشتها، درد قفسه‌ی سینه، خستگی، عرق شبانه و سرفه می‌شوند. رژیم غذایی در این دوره باید سرشار از انرژی و پروتیین باشد. پروتیین مصرفی مثل شیر و تخم‌مرغ باید به آسانی هضم شود. دریافت متعادل شیر، میوه‌ها، آب میوه و یک تا دو عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند تامین کننده‌ی افزایش نیاز بدن باشد.

به محض کاهش تب، غذای نرم به بیمار داده می‌شود که با توجه به نیاز و تحمل بیمار، می‌تواند بافتی نرم یا طبیعی داشته باشد.

– کلسیم برای بهبود زخم‌های سل ضروری است. مصرف حداقل یک لیتر شیر در روز و انواع سبزی‌های محتوی کلسیم مانند چغندر، شلغم و بروکلی توصیه می‌شود.

توصیه‌های مهم

* غذای بیمار باید آسان هضم، تا حد امکان اشتهاآور و مطابق میل بیمار باشد تا او به غذا خوردن تشویق شود.

* هرگز بیمار را به غذا خوردن مجبور نکنید.

* بیمار باید مایعات و نمک کافی دریافت کند.

* رژیم غذایی بیمار باید مخلوط مواد غذایی نرم و کم فیبر باشد. با بهبود شرایط بیمار، مصرف غذای بیشتری توصیه می‌شود.

پیشگیری

* دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.

* رژیم غذایی‌تان باید کالری، پروتیین و ویتامین کافی داشته باشد.

* هنگام نظافت منزل یا عبور از محل‌های پر گرد و خاک از ماسک استفاده کنید.

* اتاق بیمار باید رو به پنجره و آفتاب‌گیر باشد.

* ملحفه و لباس‌های بیمار باید روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

* هوای اتاق بیمار باید به طور مداوم تهویه شود.

* بیمار باید استراحت کافی داشته باشد.

برگرفته از سایت مجله نیک ونو 

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0