طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

خواص گیاه دارویی کلشک یا علف چشمه

خواص گیاه دارویی کلشک یا علف چشمه

در لرستان، دلفان، کرمانشاه “کلشک” در آذربايجان «بولاغ‏اوتى» در در ساير مناطق «آب تره»، «علف چشمه»، «بولاغ‏اوتى»،  و به انگليسى”‏Watercress” گفته مى‏شود. و نام علمى آن ‏Nasturtium officinale می باشد


مشخصات کلشک

کلشک گياهى است پايا و آبزى و معمولا در چشمه‏ سارها و مجارى آب باريك و گاهى در باتلاقها مى‏رويد.  کلشک داراى ساقه‏اى خزنده است كه از نقاط مختلفه آن ريشه‏هاى كوچك و سفيد خارج مى‏شود. گلهاى کلشک سفيد خوشه‏اى است تكثير گیاه کاشک از طريق بذر يا كاشت قطعات ريشه‏دار ساقه آن انجام مى‏شود، ولى در محل كاشت بايد مرتبا آب جارى و زلال بگذرد. براى پرورش بايد كرتهاى كمى گودى به طول ۵۰- ۴۰ متر وعرض ۴- ۳ متر آماده نمود و در آن كاشت. براى اينكه طعم گياه کلشک مطبوع و رشد آن كافى باشد در اين گودالها به‏ طور متوسط در هر ثانيه بايد حدود ۵۰- ۴۰ ليتر آب جارى داخل و خارج شود و بسته به نوع و جنس خاك بايد براى تقويت آن با دادن كود كافى كمك شود.

تركيبات شيميايى‏ در گیاه کلشک

از نظر تركيبات شيميايى در گياه وجود گلوكوزيد و اسانس روغنى و در هر ۱۰۰ گرم گياه خشك ۰۱۲/ ۰ ميلى‏گرم ارسنيك تأييد شده است. گلوكوزيد آن گوگرددار به نام گلوكوناستورتين‏مى‏باشد و مواد معدنى آهن، يد، كلسيم، … و ويتامينها در آن يافت مى‏شود.

طبق بررسى‏هاى شيميايى در هريك صد گرم برگ و ساقه تازه کلشک در حدود ۷۹ ميلى‏گرم ويتامين‏C ، ۴۹۰۰ واحد بين المللى ويتامين‏A ، ۲۸۲ ميلى‏ گرم پتاسيم، ۵۲ ميلى‏ گرم سديم، ۷/ ۱ ميلى‏گرم آهن، ۵۴ ميلى‏ گرم فسفر، ۱۵۱ ميلى‏ گرم كلسيم و ۲/ ۲ ميلى‏ گرم پروتئين وجود دارد. بنابراين از نظر ويتامين‏C و كلسيم قوى‏تر از تره‏ تيزك و در رديف سبزيجات غنى از ويتامين‏C و كلسيم است، ضمن اينكه مقدار آهن آن نيز قابل توجه است.

خواص گیاه کلشک(علف چشمه)

گياه کلشک در مجموعه فارماكوپه اغلب كشورهاى دنيا يك نبات طبى منظور مى‏باشد. در كشورهاى چين و هندوچين و اندونزى از سوپ آنكه با گوشت خوك تهيه مى‏كنند براى رفع سرفه ‏هاى حادث از ناراحتى ريه و تورم و جراحتهاى گلو مصرف مى‏شود و به عنوان مدر و ضد اسكوربوت يعنى براى رفع عوارض كمى ويتامين‏C استعمال مى‏شود. اسانس گوگردى ازت‏دار کلشک (سولفو نايتروجى‏ناس) محرك خوبى است و براى كمك به هاضمه عامل مؤثرى مى‏باشد.

از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى کلشک گرم و خشك مى‏باشد و مصرف آن گرم‏ كننده بدن و اشتهاآور است و نفخ و باد را تحليل مى‏برد و خون‏روى از هر عضوى را متوقف مى‏كند. مدر بول و حيض است و ترشح ادرار را زياد مى‏كند و قاعده ‏آور است و براى خرد كردن سنگ كليه خيلى مؤثر است. اگر تازه يا پخته کلشک خورده شود براى تحليل نفخ و بادهاى غليظ معده و روده ‏ها و باز كردن گرفتگى‏ ها و انسداد و گرم كردن معده و كمك به هضم غذا و خرد كردن سنگ كليه و ازدياد ادرار و سرخ نمودن رنگ رخسار و كاهش درد پهلو و كاهش دردهاى طحال و دل‏پيچه و زخم روده نافع است.

مصرف کلشک(علف چشمه) تب‏بر و ضد كرم است و در بيمارى قند تأثير مثبت وشفابخش دارد.  کلشک خلط آور است و در بيماريهاى مزمن ريه و برونشيت هاى مزمن و بيمارى‏هاى مجارى ادرار و استسقا مفيد است. در موارد روماتيسم و نقرس نتايج شفابخشى مى‏دهد. مقدار قند را در ادرار مبتلايان به قند كاهش مى‏دهد. در استعمال خارج له ‏شده گياه براى زخمهاى اسكوربوتى‏ نتيجه التيام ‏دهنده دارد. کلشک حتى الامكان اگر به صورت خام و تازه مصرف شود حد اكثر خواص آن منعكس مى‏گردد.

مضرات گیاه کلشک: به سبب تركيبات گوگردى كه دارد مصرف آن در بعضى اشخاص ايجاد تشنجهاى دردناك مثانه و در برخى موارد عدم دفع ادرار مى‏نمايد. در زنان باردار نيز مصرف آن ممكن است موجب تشنج در رحم و در نتيجه سقط جنين شود.

اگر عصاره گياه  کلشک مصرف مى‏شود مقدار خوراك آن در حدود ۱۰۰ گرم در روز است كه مخلوط با شير يا جوشانده‏ هاى سردشده خورده شود. دم‏كرده آن ۵۰- ۳۰ گرم گياه در هزار گرم آب‏جوش در ظروف سربسته دم شود كه اسانس آن خارج نشود و به‏ هرحال دم‏كرده اثرش كمتر از شكلهاى سرد آن است، زيرا در اثر حرارت مقدارى از مواد عامل آن از دست مى‏رود. ولى در هر صورت بايد توجه شود كه در شكل سرد آن چون گياه در آب غوطه‏ ور است شايد آلودگى‏هايى داشته باشد كه ممكن است موجب عوارض و ناراحتى‏هايى بشود لذا بايد سبزى خام آن ضد عفونى و از عدم آلودگى آن اطمينان حاصل شود و يا به‏هرحال ناچار از دم‏كرده آن استفاده شود.

شربت کلشک: براى تهيه شربت علف چشمه(کلشک) نيم ليتر عصاره آن را گرفته با در حدود يك كيلوگرم شكر مخلوط و در آن حل نمايند. از اين شربت تا ۱۰۰ گرم در روز مى‏توان خورد (البته در مواردى كه خوردن شكر براى بيمار از ساير جهات مجاز باشد)

برگرفته از: مير حيدر، حسين، معارف گياهى

برگرفته از سایت بوعلی باب سلامتی  

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0