طوبی طب
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

خواص انجیر و زیتون

خواص انجیر و زیتون

«انجیر» داراى ارزش غذایى فراوانى است و لقمه اى است مُغَذِّى و مُقَوِّى براى هر سن و سال و خالى از پوست و هسته و زواید.

غذاشناسان مى گویند:

از انجیر مى توان به عنوان قند طبیعى جهت کودکان استفاده نمود ورزشکاران و آنها که گرفتار ضعف و پیرى اند، مى توانند از انجیر براى تغذیه خود استفاده کنند. مى گویند: «افلاطون» به قدرى انجیر را دوست مى داشت، که بعضى آن را دوست فیلسوفان نامیده اند و «سقراط» انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مضار مى دانسته. «جالینوس»، رژیم مخصوصى از انجیر براى پهلوانان تنظیم کرده بود، به پهلوانان «روم» و «یونان قدیم» نیز انجیر داده مى شد. دانشمندان غذاشناس مى گویند: انجیر سرشار از ویتامین هاى مختلف و قند است و در بسیارى از بیمارى ها، از آن به عنوان یک دارو مى توان استفاده کرد، مخصوصاً هر گاه انجیر و عسل را به طور مساوى مخلوط کنند، براى زخم معده بسیار مفید است، خوردن انجیر خشک فکر را تقویت مى کند، خلاصه، به علت وجود عناصر معدنى در انجیر که سبب تعادل قواى بدن و خون مى گردد، انجیر را غذاى هر سن و شرایطى معرفى کرده اند. در حدیثى، از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) آمده است: انجیر بوى دهان را مى برد، لثه ها و استخوان ها را محکم مى کند، مو را مى رویاند، درد را برطرف مى سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست، و نیز فرمود: انجیر شبیه ترین اشیاء به میوه بهشتى است). (۱)؛ (۲)


و اما درباره «زیتون» غذاشناسان و دانشمندان بزرگى که سالیان دراز از عمر خود را در راه مطالعه خواص گوناگون میوه ها صرف کرده اند، براى زیتون و روغن آن اهمیت فوق العاده اى قایلند، و معتقدند: کسانى که مى خواهند همواره سالم باشند، باید از این اکسیر حیاتى استفاده کند.

روغن زیتون، دوست صمیمى کبد آدمى و براى رفع عوارض کلیه ها، سنگ هاى صفراوى، قولنج هاى کلیوى، کبدى، و رفع یبوست بسیار موثر است. به همین دلیل از درخت زیتون به عنوان «شجره مبارکه» در قرآن مجید یاد شده است. روغن زیتون نیز، سرشار از انواع ویتامین ها است و داراى فسفر، گوگرد، کلسیوم، آهن، پتاسیم و منگنز است. مرهم هایى را که از روغن زیتون و سیر تهیه مى شود، براى انواع دردهاى روماتیسمى مفید دانسته اند، سنگ هاى کیسه صفرا، به وسیله خوردن روغن زیتون از بین مى روند.(۳)

در خبرى از امیرمومنان على(علیه السلام) مى خوانیم: (خانه اى که در آن از سر که و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده مى کنند، هرگز خالى از طعام نمى شود، و این غذاى پیامبران است). (۴)

و در حدیثى، از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) آمده است: (روغن زیتون غذاى خوبى است، دهان را خوشبو و بلغم را برطرف مى سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت مى بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیمارى و درد و ضعف را از میان مى برد و آتش خشم را فرو مى نشاند).(۵)

این بحث را با حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم، فرمود: (روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکى است). (۶)؛ (۷)

پی نوشت:
(۱). «كافى»، جلد ۶، صفحه ۳۵۸، مرحوم«علامه مجلسى» در«بحار الانوار»، جلد ۶۶، صفحه ۱۸۴ روايات متعددى در زمينه خواص انجير آورده است.

(۲). «اولين دانشگاه و آخرين پيامبر»، جلد ۹، صفحه ۹۰ به بعد.

(۳). «اولين دانشگاه و آخرين پيامبر»، جلد ۹، صفحه ۱۳۰ به بعد.

(۴). «بحار الانوار»، جلد ۶۶، صفحه ۱۸۰، حديث ۶٫ مشابه آن در«كافى»، جلد ۶، صفحه ۳۲۸، حديث ۷ و «وسائل الشيعه»، جلد ۲۵، صفحه ۸۶، حديث ۳۱۲۶۲( چاپ آل البيت) و«بحار الانوار»، جلد ۱۱، صفحه ۶۷، حديث ۱۹ آمده است.

(۵). «بحار الانوار»، جلد ۶۶، صفحه ۱۸۳، حديث ۲۵٫

(۶). «بحار الانوار»، جلد ۶۶، صفحه ۱۸۲، حديث ۱۹٫

(۷).گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج ۲۷، ص ۱۶۲٫

برگرفته از سایت پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

راه ارتباطی سریعتر با کاربران عضویت در کانال

بیشتر بخوانید

    لینک کوتاه:
    0